Belgen geven meer geld uit aan biologische groenten en fruit
Van alle uitgaven aan biologisch voedsel, geeft de Vlaamse consument 40 procent uit aan groenten, fruit en aardappelen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).
Uit GfK-cijfers blijkt dat Belgen vorig jaar 11 procent meer uitgaven aan biologisch voedsel, zo schrijft Vilt.be.
Ook het aantal consumenten dat biologisch koopt nam toe voor alle productcategorieën behalve voor vlees. Negen op de tien Belgen koopt minstens één keer per jaar een bioproduct. Het marktaandeel van verse biologische voeding steeg van 3 naar 3,2 procent.
Verse biologische producten
Het onderzoek is in opdracht van VLAM uitgevoerd door Gfk Belgium onder 5.000 Belgische gezinnen. In België zijn de bestedingen aan verse biologische voedselproducten en dranken tussen 2008 en 2017 verdubbeld.
Het afgelopen jaar gaven consumenten 6 procent meer uit aan biologische producten. Achter dat cijfer gaat een stijging van 11 procent in Vlaanderen en 8 procent in Wallonië schuil, tegenover een daling met 7 procent in Brussel. Dat laatste is opvallend, want het Brussels Hoofdstedelijk Gewest realiseerde een verdrievoudiging van de biobestedingen tussen 2008 en 2017.
Eieren
De doorsnee Belg grijpt minder vaak naar de biologische variant van de dierlijke producten vlees, vis en eieren. Zuivel maakt 20 procent van alle biobestedingen uit. Aardappelen, groenten en fruit vormen de hoofdmoot (40 procent). Vergeleken met gangbare voeding hebben biologische vleesvervangers met 26 procent het grootste marktaandeel. Ook eieren scoren hoog (14,5 procent). Op lange termijn zijn biologische eieren en aardappelen (bijna 6 procent) steeds meer plek gaan innemen in het winkelrek.
Negen op de tien Belgen kopen jaarlijks minstens eenmaal een vers bioproduct.
Gezinnen
Bio behoort inmiddels tot het normale voedingspatroon. VLAM: 'Negen op de tien Belgen kopen jaarlijks minstens eenmaal een vers bioproduct. De biobestedingen worden voor 60 procent gerealiseerd door de gezinnen die minstens wekelijks biologische producten kopen, deze groep maakt 11 procent uit van de kopers. Het aandeel van deze frequente biokopers neemt toe.'
Minder interesse in biologisch vlees
Uitgesplitst per productcategorie neemt het aantal biokopers voor alle voeding toe, behalve voor vlees. In de periode 2005-2010 grepen mensen vaker naar biovlees, daarna is dat gaan minderen. Het meeste geld geven de Belgen uit aan biozuivel en -groenten. De kopers, vooral welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden, slaan hun slag meestal in de klassieke supermarkt. Discounters Aldi en Lidl bouwen hun biogamma uit, wat kroostrijke gezinnen met een beperkt inkomen meer biologische producten doet kopen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga VILLA 15 HST
Nieuw, P.O.A.
-
Claas Arion 430 cis
2011, P.O.A.
-
John Deere - 6155M PQ
2021, P.O.A.
-
Iseki TM 3267
Nieuw, € 17.550
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %