Vleeswereld bijeen op beurs Anuga in Keulen
Wie wil er nog vlees en worst in Duitsland, vragen levensmiddelendeskundigen zich serieus af. De vleesverwerkende industrie in West-Europa exporteert als nooit tevoren, ver weg. Op de toonaangevende voedingsmiddelenbeurs Anuga in Keulen leren varkenshouders vooral hoe ze zich, wereldwijd, kunnen onderscheiden.
De consumptie van vlees en worst in Duitsland per hoofd van de bevolking is in een jaar gedaald van ruim 37 kilo naar amper 34 kilo. Weliswaar in het 'bewust-minder-vleesconsumptiesegment', maar dit aandeel steeg in een jaar van 29 naar 32 procent. Ook het deel dat niet bewust minder consumeert, gaat zeker niet meer vlees eten. Dit blijkt uit de Gfk Consumerscan.
Duitsland zet wereldwijd de trend. De Vegetarische Slager opende niet in Milaan of Parijs zijn eerste buitenlandse vestiging, maar in Berlijn. Vegan is een belangrijke trend op de wereldwijd toonaangevende beurs Anuga, die van 7 tot en met 11 oktober in Keulen werd gehouden. Dit segment in de levensmiddelenbranche heeft naast de digitalisering groeipotentie, blijkt uit de cijfers en de producten die op deze beurs werden gepresenteerd.
Buiten Europa
De traditionele vleesverwerkende industrie richt de blik dan ook nog meer dan voorheen op de export naar werelddelen buiten Europa. Niet alleen op China, maar ook andere landen zoals Japan staan in de schijnwerpers, vertelt algemeen directeur Josef Tillmann van vleesgigant Tönnies.
VLOG-gecertificeerd Duits varkensvlees bij Netto in het versvak
Net als de andere leidende spelers in de vleesverwerkende industrie in Duitsland, Vion en Westfleisch, hamert Tönnies op maatschappelijk verantwoord produceren, transparantie, dierenwelzijn, innovatie en het ontwikkelen van nieuwe markten voor zowel vers vlees als ingevroren vlees, waarbij gebruik is gemaakt van de nieuwste vriestechnologie.
Herkomst
Het coöperatieve Westfleisch brengt nadrukkelijk de herkomst van het vlees in beeld. Made in Germany, vierduizend familiebedrijven staan aan de basis van Westfleisch. Vion benadrukt in het ter gelegenheid van de beurs uitgegeven klantenmagazine Invitation de gezondheidsbevorderende eigenschappen van vlees, onderbouwd met wetenschappelijke literatuur.
Het verband tussen vleesconsumptie en kanker is uit de lucht gegrepen, stelt Vion. Bovendien laten de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de rol van cholesterol bij hart- en vaatziekten zien dat verzadigd vet in varkensvlees niet hoeft te worden gevreesd.
Initiative Tierwohl
Vion is trots op het Beter Leven-kenmerk, dat zich in Nederland heeft bewezen. In Duitsland is Initiative Tierwohl op weg om een soortgelijke positie in de markt te krijgen, al is de uitwerking van dit keurmerk anders ingevuld dan in Nederland, waar Albert Heijn samen met Vion de markt heeft opengebroken.
In Duitsland vullen de supermarkten gezamenlijk een fonds, waarmee de varkenshouder zekerheid krijgt over de meeropbrengst die deelname aan het Initiative Tierwohl oplevert.
Gentechvrij
Nog een trend in Duitsland: VLOG-gecertificeerde zuivel en vlees, die niet zijn geproduceerd met genetisch gemodificeerd voer. Vooral in de zuivel is gentechvrije productie in Duitsland een snelgroeiende markt.
Om die reden is FrieslandCampina in Nederland ook begonnen met een pilotproject waarbij melkveehouders een cent extra voor de melk krijgen, als ze melk leveren die zonder genetisch gemodificeerd sojaschroot is geproduceerd. De Duitse zuivel is de afzetmarkt. Met name bedrijven die melk produceren op basis van een grasrijk rantsoen, kunnen van dit nieuwe segment in de zuivel profiteren.
Sojaschroot
In de varkenshouderij is het een stuk lastiger om rendabel gentechvrij vlees te produceren, aangezien gentechvrij Europees sojaschroot bijna twee keer zo duur is als importsojaschroot uit Brazilië of Noord-Amerika en dit product een veel groter deel van de kostprijs bepaalt dan in de melkveehouderij.
Toch kondigt supermarktketen Netto aan VLOG -gecertificeerd varkensvlees uit Duitsland te gaan verkopen. Danish Crown uit Denemarken laat als enige de wereld zien dat haar varkenshouders antibioticavrij vlees kunnen leveren.
Onderscheiden
Varkenshouders kunnen op de Anuga vooral leren hoe ze voorkomen dat de varkens die ze leveren, zich niet onderscheiden van de concurrentie, stelt agrifoodconsulent Wyno Zwanenburg, voorheen varkenshouder. De hele wereld van inkopers in de retail verzamelt zich namelijk op de beurs.
Marc van der Lee van communicatiebureau Ruemour zegt dat het onder andere om die reden gebruikelijk is voor slachterijen om varkenshouders mee te nemen naar de beurs in Keulen. Daar kunnen ze zien wat concurrenten doen op het gebied van marketing, productvernieuwing en vleesverwerking.
Exclusiviteit
Zwanenburg en Van der Lee relativeren de dalende vleesconsumptiecijfers in Duitsland. Varkensvlees is te goedkoop, zeggen ze allebei. Rund-, kalfs- en lamsvlees, in die volgorde, is veel exclusiever. De varkenshouderij zou ook moeten werken aan exclusiviteit, al stijgt de omzet daar niet direct mee, beseft Zwanenburg.
Kijk je op de Anuga naar de Spaanse vleesverwerkende industrie, dan krijgen de woorden van Zwanenburg des te meer betekenis. 'Op de een of andere manier hebben de Spanjaarden het voor elkaar gekregen om de productie en de exportcijfers enorm te vergroten.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6155M (LH) #135518
Gebruikt, P.O.A.
-
Valtra Valmet Pateer trekhaak
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga TORNADO 398
2023, P.O.A.
-
Fendt 718 Gen6 Power Plus Set 2
2023, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Maandag8° / 4°60 %
-
Dinsdag7° / 2°15 %
-
Woensdag9° / 6°5 %