Elke peer in een eigen jasje

De Hoeksche Waardse fruittelers Ad en Marja Maarleveld en Bas en Lena Zevenbergen verkopen hun Conference-peren onder het eigen label Toppear aan de regionale consument. De peren onderscheiden zich door hun stuksverpakking.

Elke+peer+in+een+eigen+jasje
© Harry Stijger

Toppear is een samenwerking tussen de fruitteeltbedrijven van de families Maarleveld en Zevenbergen uit Klaaswaal, beide gespecialiseerd in het perenras Conference. 'Door de Rusland-boycot hebben we de appelrassen, zoals Jonagold en Elstar, de laatste jaren gerooid en zijn naar peren overgeschakeld', vertelt Lena Zevenbergen. Daarnaast verbouwen ze ook nog akkerbouwgewassen zoals aardappelen, uien, suikerbieten en wintertarwe.

Maarleveld heeft 13 hectare peren en Zevenbergen 7. Door deze schaalgrootte is het voor hen mogelijk nagenoeg alle werkzaamheden zelf uit te voeren en hun kennis en vakmanschap direct voor de teelt te benutten.

Naast de Conference telen ze op de beide bedrijven de perenrassen Doyenne du Comice, Giesser Wildeman en Beurré Alexandre Lucas. Zevenbergen teelt daarnaast het ras Sweet Sensation, waarvan The Greenery de eigenaar is en de alleenverkoop heeft. Deze peer is de rode mutant van Doyenne du Comice.

'Meerwaarde geven aan je product lukt via de gangbare kanalen nauwelijks'

Lena Zevenbergen, fruitteler in Klaaswaal

Kwaliteitseisen

'De kwaliteitseisen zijn strak omschreven', vertelt Lena Zevenbergen. 'Daardoor bewaken we de kwaliteit en is er een hogere prijs te realiseren.'

Het concept om een product af zetten en een hogere prijs te realiseren, juichen ze toe. 'Conference teelt iedereen. De peer komt zo in de bulk terecht, waardoor we ons niet kunnen onderscheiden. Als relatief klein bedrijf hebben we ook een hogere opbrengst nodig.'

Smaakvol

Als kleine bedrijven kunnen ze meer aandacht aan de 10 hectare Conference besteden. Ook de kleigrond is bepalend voor de smaak. Bij de oogst zitten ze door het bepalen van suikergehalte en hardheid dichter bij het ideale pluktijdstip.

Zevenbergen: 'Deze smaakvolle peren komen gerijpt van de bomen. Dan is het zonde om zulke kleine hoeveelheden in de bulkmarkt af te zetten. Als je het bulkproduct in de winkel ziet liggen, ziet de presentatie er niet uit en smaakt de peer ook niet altijd hetzelfde. Zo zijn we op het idee gekomen om de peer onder eigen merk en verpakking in de markt te zetten. Zo raakt de peer niet beschadigd en is makkelijk mee te nemen voor onderweg.'

Merk opbouwen

Met dit idee heeft de fruittelersvrouw deze winter meegedaan aan masterclass Stad en Platteland. Dat is een initiatief van de gemeente Rotterdam en Wageningen UR om agrarische ondernemers uit de regio te helpen bij het creëren van afzetmogelijkheden in de stad.

'In de masterclass leer je hoe een merk op te bouwen, meerwaarde aan het eigen product te geven, wat de consumententrends zijn en hoe je daarop in kunt spelen. Dat lukt via de gangbare kanalen nauwelijks.'

Buur-fruitteler

Zevenbergen heeft halverwege de masterclass, toen ze met een businessplan bezig was, buur-fruitteler Maarleveld gebeld om het idee van Toppear aan hen voor te leggen. 'Onze buren telen met dezelfde passie peren. Daarom heb ik ze gevraagd om het samen op te pakken. Marja Maarleveld is meegegaan naar de Markthal. Daar hebben we de nieuwe verpakking met opdruk en één peer geïntroduceerd, die we voor 1 euro per stuk verkochten.'

Het kartonnen bekertje met een open voorkant is van origine een wrapcup. Daarin valt een peer met een servetje erachter goed op. De peer is net als een appel met schil en al op te eten.

Bedrijfskantines

Toppear gaat hiermee onder andere naar benzinestations, ziekenhuizen en bedrijfskantines. In de bedrijfskantine van het bedrijf Buva in Barendrecht biedt cateringbedrijf van Adrichem via Cok Verkleij de peer aan, mede als onderdeel van een gezondheidsprogramma van het bedrijf.

Het product is ook als 'gezonde snack voor onderweg' te koop bij een tankstation in Rotterdam. De peren stonden eerst op de balie, maar staan nu in de koeling bij de broodjes en lunchattribruten.

Keukentafel

'Alles is nog in opbouw en we doen ervaring op met de perenbeker', vertelt Zevenbergen. 'Met kleine hoeveelheden kunnen we het nog allemaal zelf aan de keukentafel doen.' De vraag is hoe ze zich verder gaan ontwikkelen. 'We willen dat de klanten tevreden zijn, voordat we nieuwe dingen gaan doen.'

Vanaf de nieuwe oogst in september willen ze grootschaliger per stuk gaan verpakken en verkopen. Nu gebruiken ze de perenmaat 65-70 voor in de beker, een klein percentage van de oogst. Deze worden speciaal geselecteerd door de fruittelers.

'De reacties zijn goed. Dat stimuleert ons om verder te gaan', besluit Zevenbergen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 3°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 1°
    10 %
  • Zondag
    7° / 3°
    10 %
Meer weer