'Het is een tijdelijke regeling voor boeren die echt in de knel komen'

Of de tijdelijke extensiveringsregeling die landbouwminister Femke Wiersma vorige week aankondigde er komt, is nog allerminst zeker. De bewindsvrouw verwacht een substantiële bijdrage van het bedrijfsleven en de banken. Ook moet ze zelf nog in onderhandeling met collega Eelco Heinen van Financiën over de hoogte van het bedrag dat het kabinet kan en wil bijdragen.

%27Het+is+een+tijdelijke+regeling+voor+boeren+die+echt+in+de+knel+komen%27
© Dirk Hol

Bij de tijdelijke extensiveringsregeling stoten boeren zo'n 10 tot 20 procent van hun koeien af. Daarbij worden de fosfaatrechten uit de markt gehaald tegen een marktconforme vergoeding. Die moet voldoende dekking geven om na afloop van de regeling fosfaatrechten terug te kopen. Het is de bedoeling dat deelnemende melkveehouders in die periode – die een à twee jaar kan duren – vanuit de zuivelsector financiële ondersteuning krijgen.

De regeling was onderwerp van discussie bij het mestdebat van vorige week woensdag. Na afloop daarvan benadrukte Wiersma dat het om een vrijwillige regeling gaat. Het doorhalen van de fosfaatrechten is een voorwaarde van de Europese Commissie om deze überhaupt vanuit de overheid te kunnen (mede)financieren. Staatssteun mag alleen als een maatregel een milieudoel dient en daarom moet het intrekken van de fosfaatrechten definitief zijn.


Tijdelijk uit de brand

'Het is een tijdelijke en vrijwillige regeling en alleen bedoeld voor ondernemers die in de knel dreigen te komen. Die ondernemers kunnen we hiermee tijdelijk uit de brand helpen. Het hoeft niet als je genoeg grond onder je bedrijf hebt of een mestafzetcontract hebt en wel verder vooruit kunt', zegt Wiersma.

Bijdrage uit zuivelindustrie betekent dat boeren drie keer langs de kassa moeten

André Flach, Tweede Kamerlid voor SGP

De minister heeft haar hoop gevestigd op andere maatregelen die de overvolle mestmarkt moeten ontlasten. Boeren kunnen hun bedrijf dan ook weer verder ontwikkelen en hebben in de tussentijd wel ondersteuning gehad. In de Tweede Kamer leven twijfels over of de maatregelen op tijd effect hebben.

Het maatregelenpakket dat de mestcrisis moet afwenden, is grotendeels nog in voorbereiding of afhankelijk van de medewerking van de Europese Commissie. Het is Wiersma er alles aan gelegen om een generieke korting in de melkveehouderij af te wenden. 'Dat is waarvoor ik iedere dag aan het werk ben', benadrukte ze meermaals tijdens het mestdebat.

Het fosfaatoverschot in de melkveehouderij is echter nijpend. Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferde de fosfaatproductie in die sector in 2024 op 78 miljoen kilo. Dat is boven het sectorfosfaatplafond van 73,6 miljoen kilo in 2024. Dit jaar daalt dat plafond naar 71,8 miljoen kilo.

NSC'er Harm Holman becijfert de benodigde krimp van de melkveestapel op 5 procent. Met de opkoop van fosfaatrechten is met de huidige marktprijzen zo'n 600 miljoen euro gemoeid, schat het Kamerlid. Of Wiersma daarvoor budget krijgt vanuit het kabinet hangt af van de onderhandelingen over de voorjaarsbegroting. Het ligt daarnaast ook op tafel bij de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel, die zoekt naar oplossingen voor de stikstofcrisis.

Eline Vedder (CDA) is niet hoopvol over een goede uitkomst. 'De onderhandelingen over de voorjaarsbegroting zijn complex. Die tijd heeft de sector niet, dan zijn de dieren al weg.'


Uitkomst is nog onzeker

Vanuit de melkveehouderij is er de bereidheid om mee te werken aan de vrijwillige extensiveringsregeling. Het voorstel is mede afkomstig van de zogenoemde G7, bestaande uit LTO Nederland, het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), Dutch Dairymen Board, De Natuurweide, Agractie en Netwerk Grondig.

Met de banken en de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) voert Wiersma eveneens gesprekken, maar over de uitkomsten kan ze nog niets zeggen. De NZO laat in een reactie weten met diverse partijen uit de keten te werken aan een plan van aanpak voor de mestproblematiek. 'Wij bieden daarbij ondersteuning. NZO-leden kunnen pas beslissen over eventuele deelname aan plannen als ze uitgewerkt ter beoordeling voor liggen.'


Tijdens het mestdebat ontspon zich tussen SGP en VVD een discussie over of het wel 'fair' is om de zuivelindustrie om een bijdrage te vragen. André Flach (SGP) wijst erop dat de zuivelsector voor 80 procent coöperatief is. 'Het betekent dat boeren drie keer langs de kassa moeten. Ze moeten duurdere fosfaatrechten terugkopen, want er vindt afroming plaats. Ze lijden inkomstenverlies en dan moeten ze vanuit hun coöperatie ook nog een bijdrage leveren.'

VVD'er Thom van Campen vraagt zich daarentegen af of Brussel wel akkoord gaat met de regeling als de overheid alle kosten op zich neemt. 'De sector heeft er zelf ook baat bij, want het leidt tot lagere mestafzetkosten voor de melkveehouders. De mestcrisis kost de boeren ook veel geld. En Nederland heeft nog niet de verwerkingscapaciteit om de mest via export af te zetten.'

Export van mest

Voormalig staatssecretaris Raymond Knops gaat voor landbouwminister Wiersma de kansen voor export van mest in kaart brengen. Eerder deed hij dat al voor de mestverwerking in Nederland. Knops focust zich eerst op de afzet in ons omringende landen.

Hij gaat daarvoor drie exportmissies leiden en internationale contacten leggen om zo de afzet van Nederlandse mestproducten in het buitenland ondersteunen. Nederlandse landbouwattachés uit potentiële afzetmarkten gaan die reizen voorbereiden voor geïnteresseerde bedrijven. In september moeten de resultaten bekend worden.

'Knops heeft internationale ervaring en inmiddels veel kennis opgedaan bij zijn eerdere verkenning naar mestverwerkingscapaciteiten. Daar stipte hij ook al de kansen voor export aan. Ik ben blij dat hij in zijn nieuwe rol kan ondersteunen bij het ontsluiten van mogelijke nieuwe afzetmarkten voor Nederlandse mestproducten', aldus Wiersma.


Ingehaald door actualiteit

Tijdens het mestdebat kondigde de bewindsvrouw ook aan dat ze de opzet van de brede opkoopregeling die ze in voorbereiding heeft, gaat wijzigen. Volgens Wiersma is het aanvankelijke voorstel ingehaald door de actualiteit. Deze was bedoeld voor veehouders voor wie de opkoopregelingen Lbv en Lbv-plus niet aantrekkelijk waren.


De Tweede Kamer had de minister gevraagd om met spoed een nieuwe brede opkoopregeling te openen, omdat dit ook de druk op de mestmarkt zou kunnen verlichten. Wiersma zei tijdens het debat te hebben geworsteld met het uitstellen van de regeling. 'Ik ben terughoudend geworden met de brede insteek van de regeling.

Ontwikkelingen in het stikstofdossier maken dat ik de regeling beter wil laten aansluiten bij wat we in de ministeriële commissie bespreken. Daarnaast maken de recente uitspraken van de Raad van State en in de Greenpeace-zaak duidelijk dat het nu niet goed zou zijn om een brede regeling zonder accenten neer te leggen.'

Met die accenten doelt de landbouwminister op een mogelijk regionale focus van de nieuwe regeling. In de uitspraak in de Greenpeace-zaak wordt nadrukkelijk gewezen op de Veluwe en De Peel als twee Natura2000-gebieden waar urgentie voor natuurherstel is geboden. Vorige week nam de Tweede Kamer een motie aan die Wiersma verzoekt flankerend structuurbeleid voor deze gebieden te ontwikkelen.

De mededeling dat de brede regeling door de wijziging vertraging oploopt, stuitte daarom ook niet op veel kritiek in de Tweede Kamer. Wel klinkt er bij vrijwel alle partijen het besef dat de tijd dringt.




De landbouwcommissie in de Tweede Kamer debatteert met LVVN-minister Femke Wiersma over het mestbeleid.
De landbouwcommissie in de Tweede Kamer debatteert met LVVN-minister Femke Wiersma over het mestbeleid. © Dirk Hol

Wat is de status van Wiersma’s voorstellen?

• Om de mestcrisis te bezweren heeft landbouwminister Femke Wiersma verschillende voorstellen gedaan. Een groot deel van de maatregelen zorgen pas na 2026 voor verlichting op de mestmarkt.

• In oktober vorig jaar werd de Meststoffenwet gewijzigd. Daarmee werden de mestplafonds verlaagd en wordt het afromen van dierrechten in de varkens- en pluimveehouderij een feit. Deze maatregel is van kracht, maar pas op de langere termijn merkbaar op de mestmarkt.

• Wiersma wil de toepassing van renure mogelijk maken. De lobby naar andere Europese lidstaten loopt nog. Het Nitraatcomité stemt naar verwachting in juni over het renure-voorstel van de Europese Commissie. Ook over een nieuwe derogatie wordt nog onderhandeld met Brussel.

• Voor de invoering van doelsturing en het aanpassen van de met nutriënten verontreinigde gebieden en bufferstroken is het wachten op het achtste actieprogramma Nitraatrichtlijn. Die loopt van 2026 tot 2030. Nederland moet in 2027 voldoen aan de Kaderrichtlijn Water. Dit staat versoepelingen mogelijk in de weg.

• De Europese Commissie evalueert momenteel de Nitraatrichtlijn. Wiersma wil in plaats van de generieke Europese bemestingsnorm van 170 kilo stikstofmest per hectare naar een norm die rekening houdt met grondsoort en klimatologische omstandigheden. Nederland heeft nu het hele land als kwetsbaar gebied bestempeld. Hier wil het kabinet verandering in brengen. Voor deze wensen is wel een lange adem gewenst. Pas eind 2026 wordt de oplevering van het evaluatierapport over de Nitraatrichtlijn verwacht.

• Als mestverkenner adviseerde oud-staatssecretaris Raymond Knops het kabinet in te zetten op een collectieve aanpak van de mestverwerking. De bouw van dergelijke installaties laat echter op zich wachten. De vergunningverlening verloopt uiterst moeizaam. Het daarbij intern salderen van de gereduceerde stikstofemissie is door de uitspraak van de Raad van State niet meer mogelijk. Knops gaat ook een verkenning uitvoeren naar de exportkansen van mest(producten). De resultaten van die inventarisatie worden in september verwacht.

• Wiersma laat het gebruik van dierlijke mest in potgrond onderzoeken. Tijdens het mestdebat zei ze dit uit te breiden naar toepassing in compost. Op welke termijn dit mogelijk zal zijn, is onbekend.

• Vorige week kondigde de minister de vrijwillige extensiveringsregeling aan. Wiersma wil hier dit jaar nog mee starten. Ze is wel afhankelijk van een bijdrage uit het bedrijfsleven en noemt dat zelf ‘een voorwaarde’.

• De brede beëindigingsregeling loopt vanwege een aanpassing vertraging op. Wiersma wil de regeling gebiedsgerichter inzetten. Reden is onder meer de uitspraak in de Greenpeace-zaak die verwijst naar de enorme stikstofopgave rond de Veluwe en De Peel. Deze beëindigingsregeling was aanvankelijk bedoeld om de stikstofemissie te reduceren. De Tweede Kamer vroeg de minister er spoed achter te zetten, omdat het ook voor verlichting op de mestmarkt kan zorgen. Dat laatste loopt nu vertraging op.

• Vanuit de melkvee-, zuivel- en veevoersector is een convenant gesloten over het verlagen van het aandeel ruw eiwit in melkveerantsoenen. Met dit initiatief wil de sector de productie van stikstof via mest drukken en de mestmarkt ontlasten. Op termijn moet deze aanpak aansluiten bij de plannen van Wiersma voor doelsturing.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 10°
    30 %
  • Zondag
    15° / 8°
    50 %
  • Maandag
    15° / 5°
    30 %
Meer weer