Aankoop bloemen en planten voor 60 procent vooraf gepland

Van de bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk plant 60 procent vooraf de aankoop. Vaak is de reden een speciale gelegenheid, zoals een verjaardag.

Aankoop+bloemen+en+planten+voor+60+procent+vooraf+gepland
© Vidiphoto

Voor consumenten die bloemen kopen, spelen prijs, versheid en visuele aantrekkelijkheid de grootste rol in de aankoopbeslissing. Bij planten is dat vooral onderhoudsgemak, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek dat Bloemenbureau Holland (BBH) heeft laten uitvoeren naar het aankoopgedrag voor bloemen en planten in de genoemde vier landen.

De studie van Haystack Consulting biedt volgens BBH waardevolle inzichten in de productcategorieën snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten. Kwekers en handelaren kunnen daarmee hun voordeel doen. Het onderzoek bestond uit een online-enquête onder tweeduizend kopers, uit winkelinterviews en eyetrackingscans in verschillende winkelkanalen. BBH presenteerde deze week de resultaten tijdens een kennissessie in het World Horti Center in het Zuid-Hollandse Naaldwijk.

De favoriete verkooppunten voor bloemen en planten variëren per land, blijkt uit het onderzoek. In het Verenigd Koninkrijk is de supermarkt het belangrijkste kanaal voor bloemen, terwijl in Nederland, Duitsland en Frankrijk de voorkeur van de consument uitgaat naar de bloemist. Voor planten speelt het tuincentrum vrijwel overal een sleutelrol. De voorkeurskeuze wordt gedreven door de service van de bloemist, de presentatie van planten in het tuincentrum en het gemak van de supermarkt.


Verkoopstrategie aanscherpen

Met de inzichten uit het onderzoek kunnen kwekers en handelaren hun assortiment optimaliseren. Als voorbeeld geeft BBH meer duurzame opties toevoegen voor milieubewuste kopers. Ook zijn er kansen op het gebied van winkelpresentatie door displays slimmer in te richten en productinformatie te tonen die relevant is voor een specifiek segment. Met aanpassingen kan de verkoopstrategie worden aangescherpt en kan meer groei worden gerealiseerd, stelt BBH.

Na de diepgaande studie in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk breidt BBH het onderzoek uit naar andere landen. In het tweede kwartaal van 2025 focust de organisatie zich op een vergelijkbaar onderzoek in Polen, Italië, Noorwegen en Zweden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    17° / 3°
    0 %
  • Zaterdag
    18° / 3°
    0 %
  • Zondag
    17° / 2°
    5 %
Meer weer