Consument blijft neutraal over duurzame impact sierteeltsector

Consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk staan in meerderheid neutraal tegenover de duurzame impact van bloemen en planten. Dit blijkt uit onderzoek van Bloemenbureau Holland.

Consument+blijft+neutraal+over+duurzame+impact+sierteeltsector
© Twan Wiermans

Om de ontwikkeling in het sentiment rond duurzaamheid bij de aanschaf van bloemen en planten te kunnen volgen, onderzoekt Bloemenbureau Holland sinds april 2023 maandelijks de beeldvorming op de grootste Europese afzetmarkten. In een doorlopend online-onderzoek ondervroeg marktonderzoeksbureau Kantar een groep van bijna 10.000 respondenten tussen de 18 en 70 jaar oud in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

De belangrijkste vraag in het onderzoek is hoe de consument kijkt naar de sector als het gaat om duurzaamheid. De meeste consumenten in de vier landen hebben geen uitgesproken mening over de impact van de sector op de duurzame ontwikkeling in de omgeving. Sinds de nulmeting in april 2023 zijn er gemiddeld geen grote veranderingen in het sentiment te constateren.


Jongeren veelal positiever

De grootste groep is neutraal, 53 procent voor bloemen en 52 procent voor planten. Positief is respectievelijk 42 en 45 procent en negatief is 5 en 3 procent van de ondervraagden. Jongeren zijn relatief positiever dan ouderen. Van de consumenten die er neutraal instaan, is bekend dat zij beïnvloedbaar zijn. Duurzame ontwikkelingen in de sector en berichtgeving daarover bieden juist in deze groep kansen het beeld positief te beïnvloeden.

Tussen de landen zijn er duidelijke verschillen te zien. De consument in Nederland is het minst positief. Al blijft de groep neutralen ook in dit land verreweg de grootste. De Duitse consument kijkt sinds april 2023 gemiddeld licht positiever naar met name de bloemensector. De Franse consument is relatief het meest positief. In het Verenigd Koninkrijk is sprake van een positieve omslag in het beeld dat consumenten hebben van zowel bloemen als planten.


Bewustzijn van eigen gedrag

Het onderzoek laat zien dat het beeld op de sector op onderdelen niet snel wijzigt. Nog steeds wordt de sector als afwachtend beoordeeld als het gaat om duurzaamheid. In de ogen van de consument moeten alle ketenpartijen verantwoordelijkheid nemen. Met name in jongere doelgroepen groeit het bewustzijn dat ook het eigen duurzame gedrag bijdraagt aan een positieve impact.

Verder blijken de duurzame intenties en het feitelijke gedrag van de consument vaak nog ver uit elkaar te liggen. Als barrière wordt het meest gewezen naar onvoldoende kennis van het product, net als van de herkomst en de impact op de omgeving. Ook de hogere prijs is vaak van doorslaggevende invloed. Veel respondenten geven aan bij de aankoop van bloemen en planten niet te letten op duurzaamheid. De aanschaf moet voor hen vooral leuk blijven.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer