Uitbreiding takenpakket Bloemenbureau Holland is logische stap

Bloemenbureau Holland (BBH) heeft er met ingang van 1 januari 2025 een belangrijke taak bij. Naast de promotie van Nederlandse bloemen en planten gaat het bureau de sectorcommunicatie richting de consument verzorgen.

Uitbreiding+takenpakket+Bloemenbureau+Holland+is+logische+stap
© BBH

Bloemenbureau Holland zal in de toekomst niet alleen de producten van de sierteelt promoten, maar ook uitleg geven over de manieren waarop bloemen en planten worden geproduceerd en de toegevoegde waarde laten zien van de sierteeltsector voor Nederland. Dat doet BBH voornamelijk richting Nederlandse consumenten. Promotie van de producten blijven zij in heel West-Europa doen.

De productie van sierteelt onder glas en in de vollegrond staat op het moment ter discussie vanwege vermeende milieueffecten. BBH wil de inspanningen van de sierteeltsector op dit gebied op een begrijpelijke manier aan de consument uitleggen. Het bureau werkt daarin samen met andere sectororganisaties. Waarbij de belangenbehartigers zich vooral richten op politiek en beleid, terwijl BBH zich focust op de kopende consument.


Reorganisatie

'Het is alleen niet zo dat het totale budget van Bloemenbureau Holland toeneemt', vertelt Yvonne Watzdorf, sinds augustus 2022 directeur van de organisatie. Het betekent dat BBH meer taken moet uitvoeren met hetzelfde budget. Dat maakt een reorganisatie en prioritering noodzakelijk.

Waar mogelijk combineren we promotie met sectorcommunicatie

Yvonne Watzdorf, directeur Bloemenbureau Holland

Watzdorf: 'Zo gaan we onze activiteiten centraliseren en hebben we de kantoren in Duitsland, Engeland en Frankrijk gesloten. Ook ontwikkelen we socialmediacampagnes en pr-evenementen om de doelgroep te bereiken. Deze vervangen dure tv-campagnes en andere grote events. We hebben budget voor genoeg mensen. De taken zijn veranderd, dus het zijn niet altijd dezelfde mensen als voorheen. We hebben behoefte aan andere capaciteiten.'

Waar mogelijk laat het bureau de promotie van de producten gelijk opgaan met sectorcommunicatie. Watzdorf legt uit dat in bepaalde projecten, bijvoorbeeld die voor VT Wonen, aandacht wordt besteed aan producten waarbij de teler een toelichting geeft op de teelt van bloemen of planten.

'Of denk aan de Libelle Zomerweek. Voor promotie hanteren wij een andere mediastrategie, meer gericht op sociale media als Instagram en TikTok bijvoorbeeld. Voor sectorcommunicatie zoeken we de zogenoemde grote ruimte op, zoals verdiepende media via kranten en magazines of een tv-zender als RTL Z', voegt de directeur toe.

Tot 1 januari 2025 verzorgde Royal FloraHolland de inning van de bijdrage aan BBH. Met de opkomst van meer BVO-afzet (Buiten de Veiling Om) groeide de afzet die wel meeprofiteerde van de promotie, maar niet meebetaalde. Om dat op te lossen, is in breed overleg met de sector een algemeenverbindendverklaring (AVV) afgesproken.


Alle siertelers

Een AVV is een wettelijke regeling, bekrachtigd door het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Hiermee kan BO Sierteelt alle siertelers aanslaan voor hun promotie en sectorcommunicatie, dus ook telers met een BVO-afzet.

Nadeel van deze constructie is dat BBH nu de eigen facturen moet opmaken en incasseren. Gezien de grootte van de sector gaat dat veel mankracht vragen. Watzdorf: 'Mankracht die dus niet ingezet kan worden voor datgene waar we goed in zijn; het promoten en ondersteunen van de sierteelt.'

Het initiatief voor de AVV komt van de BO Sierteelt. Bij deze brancheorganisatie zijn FloraHolland, de Vereniging van Groothandelaren in Bloemisterijproducten (VGB), de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) en Glastuinbouw Nederland aangesloten.


Zij vertegenwoordigen veel kwekers en handelaren, maar niet alle. Anthos, de handelsorganisatie van de bolbloemen, en de belangenorganisatie voor de boomkwekerijsector Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen (KVBC) hebben besloten om niet mee te doen.

De opgestarte driejarige communicatiecampagne Groene Kracht Vooruit door BBH betreft niet alleen de sierteelt, maar richt zich ook op groente en fruit. De campagne is gericht op politiek en maatschappelijke organisaties met lobbydoelen voor de tuinbouwsector. Het verhaal van de Nederlandse glastuinbouw staat centraal. Het laat zien hoe kwekers steeds efficiënter en duurzamer telen.


Breed initiatief

Groene Kracht Vooruit is een breed initiatief van Glastuinbouw Nederland, Greenports Nederland, Royal FloraHolland, GroentenFruit Huis, Plantum, Bloemenbureau Holland, Federatie Vruchtgroente Organisaties en Versnellers Sierteelt.

Watzdorf: 'BBH zal werken aan het verbeteren van het imago van bloemen, planten en de Nederlandse glastuinbouwsector bij de consument. De campagne is gericht op de drie P's: people, planet en profit. Ofwel: gezonde mensen, een gezonde planeet en een gezonde Nederlandse economie.'

BBH wil de bewustwording van de consument bevorderen met de boodschap dat bloemen en planten bijdragen aan de drie P's, legt Watzdorf uit. 'Dat gebeurt onder meer door het promoten van cadeaumomenten of door te pleiten voor vergroening van de leefomgeving.'

Door de bundeling van communicatie is de sector beter voorbereid op incidenten, zoals bij gemeente Zutphen. Deze gemeente in provincie Gelderland nam zich voor om geen bloemen meer te schenken vanwege de mogelijke milieuschade. 'Met harde cijfers over milieu- en welzijnseffecten van bloemen en planten kan BBH dergelijke aantijgingen snel en adequaat pareren', is de overtuiging van Watzdorf.


Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland
Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland © René Faas Fotografie

Korte historie Bloemenbureau Holland

Bloemenbureau Holland is opgericht in 1981 door verschillende partijen binnen de Nederlandse sierteeltsector, waaronder de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland, de Nederlandse Kwekersbond (voorloper van Glastuinbouw Nederland) en handelsorganisaties. De primaire taak van Bloemenbureau Holland was en is de vraag naar bloemen en planten bij de consument stimuleren. Daarom verzorgt het bureau marketing en promotie van sierteeltproducten. Zij doet daarvoor onder meer onderzoek naar consumentengedrag. De promotie is generiek, dat wil zeggen over de diverse productgroepen heen. In 2016 hebben de leden van Royal FloraHolland hun steun uitgesproken door massaal in te stemmen met de financiering. De inning van de gelden voor de activiteiten verliep tot 1 januari 2025 via FloraHolland. Per 1 januari 2025 doet Bloemenbureau Holland ook sectorcommunicatie. Door de algemeenverbindendverklaring (AVV) via het landbouwministerie moeten alle siertelers meebetalen aan de financiering. Bomen, bollen en tuinplanten doen niet mee, omdat een groot deel van deze groepen niet aan consumenten verkoopt. De AVV is geldig tot 31 december 2027.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    6° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    8° / 3°
    85 %
  • Zaterdag
    7° / 5°
    80 %
Meer weer