Minder babyvoeding en meer functionele zuivelproducten voor Chinese markt

Minder babyvoeding en meer functionele producten gericht op het voorkomen van overgewicht of gericht op het gezond ouder worden. Die aanpassingen zijn nodig nu de Chinese bevolking krimpt en veroudert, meldt RaboResearch in een rapport over de Chinese zuivelmarkt

Minder+babyvoeding+en+meer+functionele+zuivelproducten+voor+Chinese+markt
© Nieuwe Oogst

De Chinese bevolking krimpt in een relatief snel tempo van de huidige 1,4 miljard naar 1,3 miljard in 2050. Tegelijkertijd verandert de opbouw van de leeftijdscategorieën. Van circa 300 miljoen inwoners onder de 20 jaar halveert dit aantal naar 151 miljoen in 2040. Daarna blijft het naar verwachting stabiel.

Ook zal het aantal personen in de leeftijdsgroep van 20 tot 35 flink dalen, van circa 300 miljoen in 2023 tot naar verwachting 122 miljoen in 2050. Tegelijk neemt het aandeel personen boven de 65 toe met 186 miljoen naar bijna 400 miljoen.

In 2024 was er nog wel een kortstondige opleving van het geboortecijfer in China, maar dat wordt geweten aan het jaar van de draak. Dat zou een gunstig jaar zijn om in geboren te worden.


Zuivelconsumptie groeit minder snel

Chinese consumenten hebben hun zuivelconsumptie de afgelopen jaren flink verhoogd van ongeveer 11 kilo per hoofd van de bevolking in 2022 naar 34 kilo in 2024. Deze groei remt de komende periode naar verwachting af, van jaarlijks 5,7 procent naar hooguit 2 procent per jaar.

Deze ontwikkelingen vragen volgens RaboResearch om een aanpassing van de zuivelproducten. Het aandeel zuivelproducten voor babyvoeding zal flink dalen. Daarentegen is er behoefte aan zuivelproducten voor specifieke doelgroepen om daarmee toegevoegde waarde aan zuivel te kunnen behouden.

Zo zijn er bijvoorbeeld zuivelproducten nodig die voordelen hebben voor de opbouw van immuniteit, darmgezondheid en mentale gezondheid. Innovaties die speciale producten voor deze doeleinden in de vorm van melkpoeders, yoghurt of melk voor volwassenen opleveren, zijn gewenst.


Obesitasprobleem

In China neemt het aandeel mensen met overgewicht en obesitas ook toe. Daar liggen volgens RaboResearch ook kansen om met zuivelproducten met een hoog eiwitaandeel nieuwe markten te veroveren.

De zuivelexport vanuit Nederland naar China bestaat momenteel voor het grootste deel nog uit babymelkpoeder. In 2022 was de export van deze producten nog goed voor ruim 1,6 miljard euro. In 2023 was dit al gedaald naar 1,37 miljard euro. Recentere specifieke cijfers zijn er nog niet. Wel blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de totale export van voedingsproducten naar China verder is gedaald, van 2,65 miljard euro in 2023 naar 2,24 miljard in 2024.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    11° / 9°
    90 %
  • Zondag
    13° / 6°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    70 %
Meer weer