Kruidenrijk grasland in trek bij melkveehouders, mede dankzij campagne

De campagne 1001 hectare van LTO en Urgenda heeft de animo onder melkveehouders voor kruidenrijk grasland verhoogd. En de nieuwe crowdfunding voor bomen kan ook op veel belangstelling vanuit de sector rekenen. Dat werd dinsdag duidelijk tijdens de bijeenkomst over de campagne in het Utrechtse Bunschoten-Spakenburg.

Kruidenrijk+grasland+in+trek+bij+melkveehouders%2C+mede+dankzij+campagne
© Twan Wiermans

Volgens Wilco Brouwer de Koning, melkveehouder en lid van de LTO-vakgroep Melkveehouderij, is dat niet helemaal verwonderlijk: 'Duurzaam produceren is belangrijk en we hebben het er met elkaar ook over dat dit vanuit de markt moet komen. Dat is heel belangrijk voor de boer. Maar de kostenkant kan daarbij ook een rol spelen. Wanneer je die naar beneden kunt brengen, heb je ook een verdienmodel.'

Voor Brouwer de Koning vijf jaar geleden reden om dit aan te kaarten bij Marjan Minnesma van Urgenda. Het past ook binnen het streven van deze organisatie naar meer biodiversiteit. 'Bij kruidenrijk grasland zie ik echt een win-winsituatie voor zowel die biodiversiteit als het kunstmestgebruik en de boeren.'

Minnesma raakte enthousiast en het project werd opgestart. Daarbij werd een aanzienlijk deel van de zaadkosten betaald, de andere helft is voor rekening van de agrarisch ondernemer. 'De boer moet het zelf ook willen, een drijfveer hebben. Met de crowdfunding moet kruidenrijk graszaad eigenlijk dezelfde prijs hebben als gewoon graszaad, het liefst zelfs lager.'

Goede start

Dat de campagne aansloeg, bleek wel doordat binnen drie dagen na de start al 800 hectare kruidenrijk grasland werd weggezet. 'Daarmee was het crowdfundingsbudget direct overtekend; tijd voor een tijdelijke standstill. Daarop gingen we verder. We willen niet alleen de pioniers helpen, maar ook de grote middengroep', blikt Brouwer de Koning terug.

Inmiddels is met steun van onder meer de provincies en gemeenten door 1.800 melkveehouders bijna 8.000 hectare kruidenrijk grasland ingezaaid. 'Driekwart van de boeren is tevreden. En ook voor de komende jaren is er budget, we hebben zelfs ruimte voor nog meer initiatieven', aldus de LTO-bestuurder.

Bomen

LTO en Urgenda vonden elkaar ook bij een crowdfundingsactie voor bomen. Logistiek gezien een andere manier van werken dan met zakken zaad. 'Toch hebben in januari 183 ondernemers in total 27.000 bomen opgehaald. Dat gaat van voederhagen tot andere manieren van agroforesty, zoals erfbeplanting en fruittbomen. Ook dat smaakt naar een vervolg', geeft Brouwer de Koning aan.

Daarnaast zijn er vanuit de campagne 1001 hectare ook acties rond soortenrijke groenbemesters en in sommige gebieden rond klaveronderzaai in graan.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    7° / 0°
    5 %
  • Vrijdag
    4° / 1°
    40 %
  • Zaterdag
    6° / 1°
    45 %
Meer weer