'Boeren in Barbieland'

Drie hele uren. Zo lang mogen de leden van het Europees Parlement de kandidaten voor de nieuwe Europese Commissie het vuur aan de schenen leggen. Precies de lengte van de film Oppenheimer, die ik vorig jaar twee keer zag. Verveelde geen moment.

%27Boeren+in+Barbieland%27
© Dirk Hol

Dat moeten we met deze Europese hearings nog afwachten. Sessies in het Europees Parlement zijn voorspelbaar saai. Maar er wordt gelukkig aan gewerkt. Zo kwam de Hongaarse premier Viktor Orbán vorige week langs in Straatsburg. Het grote aantal blauwe kaarten – Europarlementariërs die met collega's in debat willen – sprak boekdelen en warempel, we hadden een debat. Dat is de hoogste tijd.

De EU doet namelijk denken aan Barbie, die andere kaskraker die vorig jaar in bioscopen draaide. Dit werd laatst opgemerkt door de Brusselse denktank European Council on Foreign Relations. Voor wie die film niet heeft gezien: hoofdpersoon Barbie is helemaal geëmancipeerd en vindt dat de wereld perfect is. Iedereen in Barbieland is blij en tevreden. Maar dan reist Barbie naar de echte wereld en ontdekt: nee, niet iedereen is dankbaar. Mensen zijn zelfs boos. Dat is de parallel met Brussel: als je je pro-EU voelt, dan verwacht je toch dankbaarheid? Europa zorgt toch voor vrede, veiligheid en welvaart? Nee dus.

Er is een grote blinde vlek volgens het rapport 'Welkom in Barbieland: Europees sentiment in het jaar van oorlogen en verkiezingen'. Veel Europeanen voelen geen verbinding. Vooral jongeren, niet-witte en moslimburgers en vaak ook inwoners van Midden- en Oost-Europa.

Ik hoop dat de hearings in het Europees Parlement van 4 tot en met 12 november voor vuurwerk zorgen

Klaas Johan Osinga, beleidsspecialist bij het team Internationaal van LTO

Er gaat dus iets grondig mis. Want veel politici lijken bijvoorbeeld te denken: die jongeren, dat is maar 15 procent van de potentiële stemmers. Ze gaan toch niet stemmen, dus ik richt me op de babyboomers en generatie X, want die groep is veel groter en die gaan wel stemmen. Dit zijn vooral witte, westers georiënteerde stemmers.

Maar ja, jongeren vormen de toekomst. Dus hoe ga je die dan toch bereiken? Zij kijken geen tv, lezen geen krant en een filmpje op TikTok mag niet langer dan vijftien seconden duren. Zij staan ondertussen wel bloot aan de zuigkracht van extreme boodschappen op sociale media.

In de land- en tuinbouw zie ik dit ook. We hebben vrij toegang tot een open markt met 0,5 miljard consumenten en al 62 jaar Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Maar de ontevredenheid is groot. Vreemdelingenhaat rukt op, eigen volk eerst en de grenzen moeten dicht.

Ik hoop dat de hearings in het Europees Parlement van 4 tot en met 12 november voor vuurwerk zorgen, zodat de mensen die zich buitengesloten voelen, worden geïnspireerd om weer in onze kostbare democratie te gaan geloven.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    9° / 8°
    50 %
  • Zondag
    9° / 6°
    95 %
  • Maandag
    8° / 4°
    90 %
Meer weer