'Retail heeft een spilfunctie'
Iedere ondernemer probeert geld te verdienen door een positief verschil te realiseren tussen opbrengsten en kosten. Daarbij moet rekening worden gehouden met allerlei randvoorwaarden zoals verantwoord ondernemen, ofwel handelen binnen het kader van wet- en regelgeving en duurzaam ondernemen.
De invoering van de duurzaamheidsrapportage Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) voor de grotere bedrijven kan bij het verantwoord ondernemen niet onvermeld blijven. In het kader van het samenwerkingsverband 'Waardecreatie in Ketens' zijn er door LTO Nederland en haar onderliggende vakgroepen in de afgelopen jaren veel goede gesprekken gevoerd met de meeste retailers.
Deze gesprekken hebben tot een beter wederzijds begrip geleid en laten zien waar wij het gezamenlijk nog beter kunnen doen in de keten tussen producent en consument. Het verder verduurzamen van de gehele keten en de bijbehorende kosten stonden ook prominent op de agenda.
Door de actuele schaalvergroting van de inkoop bij de retailers, waarbij het doel is de kosten van de inkoop te verlagen, komt helaas ook de waardecreatie en verdere verduurzaming van de keten onder druk te staan. Dit omdat blijkbaar iedere afzonderlijke ketenpartij voor zich weer probeert de kosten te verlagen en daarbij geen rekening houdt met de consequenties voor de andere ketenpartijen.
Als wij met elkaar naar een efficiënte en duurzame keten willen, zijn wij verplicht weer met elkaar in gesprek te gaan
Doordat retailers weer neigen naar tenderen bij de inkoop, wordt het inkoopproces een ouderwetse eendimensionale prijsdiscussie tussen de verschillende ketenpartijen. En wordt verduurzaming weer ondergeschikt gemaakt aan de prijs. Persoonlijk betreur ik dit ten zeerste, omdat daarmee de eerdere goede gesprekken dreigen onder te sneeuwen, maar nog meer omdat de ketenpartijen zichzelf daarmee tekortdoen. De mogelijkheden om gezamenlijk de kosten op een verantwoorde manier te verlagen laten ze aan zich voorbij gaan.
Als vakgroepvoorzitter maak ik mij daarbij ernstige zorgen over de positie van de primaire producent: de boeren en tuinders. Als wij met elkaar naar een efficiënte en duurzame keten willen, zijn wij verplicht weer met elkaar in gesprek te gaan over 'Waardecreatie in Ketens'. De retail heeft daarbij een spilfunctie, zeker in het licht van de recente ontwikkelingen rond hun inkoopproces, maar ook in het kader van de wensen van consumenten. Zij willen een gezond, duurzaam en betaalbaar product. Wij moeten volgens mij naar kortere ketens. De inkoop verleggen naar Europese inkooporganisaties past daar niet bij.
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T7.190 PowerCommand
2019, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (SO) #517313
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 301AM ED PRO (Demo)
2022, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (HA) #28791
Gebruikt, € 15.950
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Zondag6° / 6°90 %
-
Maandag8° / 4°60 %
-
Dinsdag7° / 4°20 %