Platform Dubbel Drents wil korte ketens verbinden

Drenthe is een nieuw platform voor producenten van streekproducten rijker. Onder het al bestaande label Dubbel Drents kunnen zij versterking zoeken in hun marketing en communicatie, maar ook in de onderlinge samenwerking.

Platform+Dubbel+Drents+wil+korte+ketens+verbinden
© Harry Tielman

Het label voor streekproducten Dubbel Drents wil met een breed platform voor Drentse producenten van streekproducten meters maken met de korte keten in die provincie. Dat was onlangs de boodschap van het merk dat sinds 2018 producten aanbiedt als brood van regionale baktarwe, van meel gemalen in Drenthe en gebakken door Drentse bakkers.

Sindsdien zijn ook zuivel, vlees, groenten en fruit, koolzaadolie en delicatessen van Drentse bodem bij 32 verkooppunten te vinden onder dit label.


Meeliften

Marketing- en communicatiemanager Ingrid Mascini van de Gebiedscoöperatie Zuidwest-Drenthe legde onlangs op een symposium in Frederiksoord aan zeventig deelnemers uit hoe producenten van streekproducten hun afzet kunnen vergroten en hoe ze makkelijker kunnen meeliften op de trend van herkenbare en eerlijke voeding.

Puur en gezond eten is op meer plaatsen te vinden dan consumenten denken

Ingrid Mascini, marketing- en communicatiemanager bij Gebiedscoöperatie Zuidwest-Drenthe

'Puur en gezond eten is op meer plaatsen te vinden dan consumenten denken. Het is ook niet altijd duur of moeilijk verkrijgbaar. Een doosje eieren kun je gewoon langs de weg kopen. Zo kan iedere consument er gebruik van maken en krijgen ze er ook nog een verhaal van de boer bij', licht Mascini toe.

Toch moet er meer gebeuren, willen Drentse streekproducten hun weg naar de consument makkelijker vinden. 'Het blijft allemaal te kleinschalig, de onderlinge samenwerking kan beter en lang niet de hele afzetketen wordt benut. Kanalen als horeca, supermarkten, zorginstellingen en het onderwijs liggen nog grotendeels open', zegt de marketing- en communicatiemanager.


Meer samenwerking

Hoewel er op kleine schaal het nodige gebeurt, zoals initiatieven van de Veenhuizer Boeren, Drents Goed of Makker van een Akker, is er voor echte impact meer nodig, stelt Mascini. Daarom is een breder platform van samenwerking noodzakelijk, betoogt ze.

'We zouden samen ook verse streekproducten op centrale punten moeten kunnen verkopen in plaats van alleen bij de boerderijen. Dan hoeven streekbewuste consumenten niet zes locaties af om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Ook kun je samenwerkingen opzetten met andere regio's die producten kunnen leveren die in Drenthe niet worden geproduceerd, zoals rodekool.'

Gedeputeerde Willemien Meeuwissen (VVD) juicht de inzet van Dubbel Drents toe om de Drentse streekproducten naar een hoger plan te brengen, blijkt uit haar bijdrage aan het symposium.


Goed verhaal

'Verantwoorde producten van gegarandeerde herkomst hebben de toekomst. Ze zijn van economische waarde voor boeren en lokale winkels en leveren een bijdrage aan de regionale economie. Bovendien ondersteunen ze het toerisme en vergroten ze de culinaire aantrekkelijkheid van de regio. Maar het belangrijkste is dat het verbindend werkt. Je kent elkaar, je weet wat je eet en er zit ook een goed verhaal bij.'

Als het aan Meeuwissen ligt, wordt de korte keten in Drenthe de komende tijd meer benadrukt via een platform als Dubbel Drents. 'Het raakt meer thema's dan je denkt, zoals gezondheid, maar ook dat schoolkinderen en toeristen zien waar hun voedsel vandaan komt.'


Imker Arjan Bouwhuis uit Weerdinge is een van de aanwezige streekproducenten. Hij heeft zijn bijenkasten door heel Drenthe staan en verkoopt zijn honing onder het eigen label Tuinhoning. Hij vindt een samenwerkingsplatform voor streekproducten zeker interessant.

'Je wilt toch de herkenbaarheid van je producten vergroten. Dan bereik je meer mensen. Mijn honing is onder andere te koop bij de supermarkten waar een aantal van mijn bijenkasten staat. Ik steek ook veel tijd in voorlichting, bijvoorbeeld op scholen. Verder organiseer ik workshops, zoals in de supermarkten waarmee ik samenwerk. Dat is leuk om te doen en dat zouden andere producenten ook kunnen.'


Herkomst garanderen

Verder ziet Bouwhuis een kans om via een gezamenlijk platform de herkomst van de producten te garanderen. 'Bij honing is dat belangrijk, omdat er veel van wordt geïmporteerd uit China en Amerika. Daarvan weet je niet weet precies wat ermee is gedaan. Gegarandeerde oorsprong biedt dan meerwaarde. Maar je moet die beloften wel waarmaken. Dus geen Drentse eieren willen verkopen als het kippenvoer uit Friesland komt.'

Emelie de Vries en Roelof André Groen van Kaasboerderij De Zeven Koeien in Doldersum maken kaas, yoghurt en kwark van de melk van hun Groninger Blaarkoppen. Volgens hen moet je als producent van een streekproduct vooral bij jezelf blijven. 'Een extra sticker plakken op je product kan iedereen. Het moet matchen met je eigen filosofie', benadrukt De Vries.


Emelie de Vries en Roelof André Groen (midden).
Emelie de Vries en Roelof André Groen (midden). © Joost de la Court

In hun boerderijwinkel zijn naast een assortiment van Drents Goed en hun zuivel en vlees producten te koop van 'over de grens', zoals pannenkoekenmix uit het Friese Elsloo en Makkinga. Daar ziet De Vries geen bezwaar in, ook omdat het hemelsbreed maar enkele kilometers verderop is. 'Als je die grens wel zou trekken, wordt het net als met het streekvervoer. Het houdt toch niet op bij de Drentse grens?'

Een samenwerkingsverband van streekproducten is voor Groen zeker welkom. 'Vergis je niet: hoe mooi en eerlijk je product ook is, je kunt het niet alleen. Je moet je altijd blijven afvragen: doe ik het wel goed en wat wil mijn klant hebben? Via zo'n platform kun je het erover hebben.'


'We gaan uit van goed en eerlijk ondernemerschap'

Het platform Dubbel Drents wil niet alleen de afzetkanalen verbreden, maar kan ook marktonderzoek doen en de distributie stroomlijnen. De Gebiedscoöperatie Zuidwest-Drenthe heeft voor Dubbel Drents inmiddels de steun van de provincie en vijf Drentse gemeenten in die regio. Via die samenwerking kunnen de producenten van streekproducten bijvoorbeeld aansluiting zoeken bij al bestaande fiets- en wandelroutes of hun promotiemateriaal neerleggen bij lokale VVV's. Ook kan het handig zijn als zij hun educatieve activiteiten meer bekendheid willen geven. Daarnaast gaat het platform centraal promotiemateriaal leveren en verzorgt het de onlinemarketing. 'Dubbel Drents is geen keurmerk, we zijn geen streekproductenpolitie, maar gaan uit van goed en eerlijk ondernemerschap', zegt coördinator Ingrid Mascini.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer