'Veemarkt is nostalgie en vakmanschap'
Henk van Dommelen (72) runt samen met zijn dochter Charlotte (39) en zoon Henk (37) H. van Dommelen Veetransport en Exportstal in het Utrechtse Woerden. In maart 2023 hebben zij de veemarkt in het Utrechtse Bunnik overgenomen.
Jarenlang werd de veemarkt iedere week in Bunnik georganiseerd. In samenspraak met een aantal handelaren is Henk van Dommelen overeengekomen dat de veemarkt sinds maart vorig jaar wekelijks op de verzamelplaats van H. van Dommelen Veetransport en Exportstal in Woerden wordt gehouden.
'Toen bekend was dat de veemarkt daar zou stoppen, belde een veehandelaar om te vragen of ik interesse had om de veemarkt bij ons te laten plaatsvinden', zegt van Dommelen.
Grenzen verlegd
Het bedrijf is in 1949 opgericht door de vader van Van Dommelen die zich richtte op veevervoer binnen Nederland. Na twaalfenhalf jaar voor zijn vader te hebben gewerkt, werd het bedrijf in 1980 overgedragen aan Van Dommelen. 'Toen ik het bedrijf van mijn vader heb overgenomen, heb ik mijn grenzen verlegd en me gericht op de export en internationaal transport van vee', zegt hij.
Wij onderscheiden ons met verschillende epidemiologische stallen
Het verzamelcentrum blijkt geschikt als nieuwe locatie voor de veemarkt. Zo beschikt het over verschillende faciliteiten zoals epidemiologische quarantainestallen en een gecertificeerde schoonmaakplaats. De veemarkt past goed in het bedrijfsproces. 'Onze diensten sluiten goed aan en de veemarkt is voor ons echt een toevoeging', vindt de ondernemer.
'Wij onderscheiden ons met verschillende epidemiologische stallen. Dat zijn quarantainestallen die los van elkaar kunnen worden afgesloten', zegt Van Dommelen. Hierdoor kan het bedrijf meerdere dieren met verschillende gezondheidsstatussen tegelijk huisvesten. 'Als wij een groep koeien hebben die op export gaan, staan deze in een aparte afgesloten stal waardoor de veemarkt tegelijk kan plaatsvinden', legt de ondernemer uit.
Een van de ruimtes is omgetoverd tot marktcafé. Daar komen veehandelaren samen voor een kopje koffie en een broodje. 'Niet alleen voor een bakkie koffie, maar ook om te bamzaaien', grapt Van Dommelen. 'Dat is een ouderwets kroegspelletje waarbij de verliezer het volgende rondje koffie moet betalen.'
Door de juiste voorzieningen en een snelle instemming heeft de veemarkt na de laatste keer in Bunnik de week daarop gelijk plaats kunnen vinden in Woerden. Van de ene week op de andere stonden de veehandelaren bij Van Dommelen op de stoep met hun koeien. 'De veehandelaren hebben geen enkele veemarkt hoeven overslaan.'
De markt begint maandag om 5 uur 's morgens. Voor die tijd hebben de handelaren hun vee al uitgeladen en in de stal gezet. Van Dommelen moet het ontvangen van meerdere dieren op een verzamelcentrum melden als een blokperiode. 'Deze blokperiode vraag ik ruim van tevoren aan, zodat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op de hoogte is van de markt.'
De blokperiode geldt veertien dagen. Dat betekent dat dieren die worden gekocht voor de export, bij van Dommelen kunnen blijven tot ze op transport gaan.
Drie mogelijkheden
'In de veemarkt zijn drie mogelijkheden', legt de eigenaar uit. 'De koeien worden verkocht voor de slacht, de export of om af te mesten.' Verder bestaat de handel uit twee groepen veehandelaren: kopers en verkopers. 'De kopers zijn bijvoorbeeld zelfstandige handelaren die einde carrière koeien inkopen voor de slacht.'
De inkoper loopt alle koeien na en is volop aan het hoofdrekenen. 'Dat is echt vakmanschap', vindt Van Dommelen. De koopman moet per koe inschatten wat het geslachte gewicht is en dit bij elkaar optellen, zodat hij een totaalbedrag voor het hele koppel kan geven.
Wekelijks heeft de veemarkt gemiddeld 25 veehandelaren die deelnemen met in totaal zestig tot negentig dieren. 'De leeftijd van de aanwezigen varieert van jong tot oud. De oudste bezoeker is negentig jaar', zegt de ondernemer trots.
Meer naamsbekendheid
De veemarkt heeft het bedrijf meer naamsbekendheid opgeleverd. Door de veehandelaren te ontvangen, wordt het bedrijf genoemd bij boeren en veehandelaren wat kan zorgen voor nieuwe klanten.
Van Dommelen legt uit hoe zijn verdienmodel eruitziet: 'Iedere veehandelaar betaalt een vergoeding per dier. Dat noemen wij marktgeld. Daarnaast kunnen wij transport en export verzorgen en smeert Henk broodjes die we tegen een kleine betaling verkopen. En natuurlijk de koffierondjes met bamzaaien.'
Continuïteit
Daarnaast brengt de veemarkt het bedrijf een stukje continuïteit. De markt vindt iedere week plaats en zorgt dus voor een continu verdienmodel.
Ook wat betreft de bevolking van de stallen zorgt de veemarkt voor consistentie. Bijna iedere maandag na de veemarkt blijven er wel dieren over voor de export. 'Deze groep koeien blijft bij ons staan tot ze op transport gaan. Dat biedt ons weer bevolking van de stallen', licht Van Dommelen toe.
Toekomst
De toekomst van de veemarkt is onzeker. 'De hele agrarische sector is nu in onzekerheid en dat voelen wij ook. Maar op dit moment is het animo voor de veemarkt stabiel', zegt de ondernemer.
Van Dommelen gaat ervan uit dat er wat betreft de veemarkt niet veel gaat veranderen. 'Ik verwacht de komende tijd nog meer regelgeving in het nadeel, maar werk blijft er altijd. Als het nodig is, zullen we omschakelen.'
Van Dommelen is positief en heeft een open blik. 'De veemarkt is nostalgie en vakmanschap. Als de veemarkt echt geen toekomst zou hebben, dan was die wel gestopt, toen Bunnik aangaf er niet mee door te gaan.'
Cattle Cruiser biedt koeien voldoende stahoogte
H. van Dommelen Veetransport en Exportstal in het Utrechtse Woerden heeft in 2009 de Cattle Cruiser geïntroduceerd. 'Dubbeldeks laden van grootvee zou verboden worden vanwege de tussenruimte. Daar hebben wij de Cattle Cruiser op bedacht', zegt Henk van Dommelen. Het concept heeft geen assen meer, maar onafhankelijke wielophanging. De vrachtwagen is daardoor laag bij de grond en biedt koeien voldoende stahoogte. De vrachtauto heeft geïsoleerde wanden en een geavanceerd luchtzuiveringssysteem. Aan de zijkant zitten openklappende ruiven, zodat de dieren makkelijk kunnen eten. Een rondpompend watersysteem zorgt voor drinkwater. Van Dommelen liep al jaren rond met het idee om zoveel mogelijk koeien te vervoeren binnen de wettelijke hoogtebeperkingen. Een carrosseriebouwer wilde zich aan het concept wagen en bouwde de eerste Cattle Cruiser.Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH PUMA 185 CVX STAGE V
2022, P.O.A.
-
Kuhn GF 10803
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger TOP 962C dubbele hark
2023, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6120R (LH) #29959
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %