Belgische Agridagen mechaniseren het erf

De Agridagen afgelopen weekend in het Belgische Ravels toonden vooral mechanisatie die op het erf is te gebruiken en dus overwegend minishovels en verreikers. De alleskunners krijgen steeds meer toepassingen, zoals gemengd voeren en laden. Voor subsidie liefst elektrisch aangedreven en omdat het kan, te bedienen met een app.

Belgische+Agridagen+mechaniseren+het+erf
© Frits Huiden

Ruim 21.000 bezoekers kwamen af op het tweejaarlijkse evenement, dat bijna volledig overdekt is in de hallen van Weelde Depot, een voormalig NAVO-vliegveld uit de jaren vijftig. Onder de 222 standhouders waren voornamelijk leveranciers, adviesbureaus en mechanisatie die op en rond het erf wordt gebruikt.

Normaliter zijn veekeuringen van melk- en vleesvee een vast onderdeel van de show. Door een IBR-uitbraak in Vlaanderen werden ze afgelast. Daarvoor in de plaats kwam een demoterrein met elektrisch aangedreven materieel waarop bezoekers zelf konden rijden. Hiervoor werden vooral miniverreikers en minishovels van Giant, Knikmops, Kramer en Merlo ingezet.


Koala Cart-voermengkuip

Ook op de rest van de beurs sprongen de minishovels en vooral ook de mogelijkheden ermee in het oog. Meest opvallend was de Koala Cart-voermengkuip van Sgariboldi die aan een minishovel is te koppelen. Hij was al eerder op de beurs EuroTier in het Duitse Hannover te bewonderen, maar nu is hij ook in Nederland verkrijgbaar.

De bedoeling hiervan is om met een en dezelfde minishovel gemengd te voeren. Eerst wordt de kuip geladen met bijvoorbeeld een knijpbak en daarna omgekoppeld met de mengkuip om deze vervolgens te lossen aan het voerhek.

De kuip heeft een verticale vijzel en een inhoud van 2,5 kuub. De mengkuip is te koppelen aan de snelwissel van een shovel en steunt voorop op twee zwenkwielen en tijdens het laden achter ook op twee steunpoten. Alleen voor het koppelen van het dubbelwerkende hydrauliekventiel moet worden afgestapt. Er is overigens een olieopbrengst van minimaal 30 liter nodig om de vijzel aan te drijven.


Bediening met app

Om een kabel voor de elektrische bediening uit te sparen en meer gemak bij het omkoppelen, bouwde Sgariboldi-importeur Landbouwmachines Mols in het Belgische Kessenich-Kinrooi een draadloze afstandsbediening. Bijzonder is dat deze is te bedienen via een app op de telefoon. De voermengkuip kost ongeveer 20.000 euro.


Bezoekers zagen onder meer een wedstrijdje hangen aan een klauwbekapbox.
Bezoekers zagen onder meer een wedstrijdje hangen aan een klauwbekapbox. © Frits Huiden

Belgische boeren kunnen veel subsidie krijgen op elektrisch aangedreven materieel. Daarom koppelde Landbouwmachines Mols de bak aan een elektrisch aangedreven shovel, zodat de hele combinatie van zo'n 80.000 euro voor een groot deel via subsidie te koop is.

Het Belgische merk Knikmops van Gebroeders Geens valt vooral in de smaak bij stratenmakers. In Nederland levert het bedrijf minishovels om stenen bij te rijden door het zandbed naar de aan te leggen straat. In België werken de stratenmakers andersom. Zij rijden met een schrankgestuurd voertuig de stenen naar het zandbed over de pas aangelegde straat.


© Frits Huiden

Deze Rollmops-voertuigen krijgen van Gebroeders Geens na revisie een tweede leven als zaagselstrooier en roosterschuif. In plaats van een stenen klem wordt er een zaagselstrooier met daaronder een V-vormige rubberen schuif gemonteerd.

Het sturen gaat met twee hendels die de vier wielen aandrijven. Daarachter zijn twee zwenkwielen gemonteerd, die de middelste wielen omhoog kunnen drukken. De knikmops is zo als twee- en vierwielaangedreven voertuig te gebruiken.


© Frits Huiden

Een nieuw merk mesttank op de beurs was AK Machinery. De letter A staat voor Tom Adams van AT-Systems. Dit bedrijf is leverancier van hightech oplossingen zoals gps-rechtrijsystemen, Isobus, bandendruksystemen en elektronica voor machines. Daarbij importeert het bedrijf de Ag Leader-gps-apparatuur. De K slaat op Landbouwmechanisatie Kenis, die onder andere importeur is van VGM-kippers en producent van kippers en kilverbakken.


© Frits Huiden

De samenwerking is opgetuigd om speciaal op klantwens afgestemde mesttanks te bouwen in het meest luxe segment. De tank wordt gebouwd in de voormalige Ipsam-fabriek in het Belgische Essen. Het twee- of drieassige onderstel is optioneel van VGM. De afbouw met elektronica, weegsysteem, Isobus en hydrauliek vindt plaats bij AT-Systems in het Belgische Hoogstraten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer