Europese Commissie komt met voorstellen diertransport
De Europese Commissie publiceert een aantal voorstellen om het dierenwelzijn tijdens diertransport te verbeteren. Het gaat daarbij onder meer om afspraken rond transport over lange afstanden.
De voorstellen vormen een aanscherping van de transportverordening zoals die in 2005 is vastgelegd. In de loop der jaren heeft de wetenschap geleid tot nieuwe inzichten, terwijl ook de maatschappij anders tegen het diertransport aankijkt. De aanpassingen zijn doorgevoerd in het kader van de boer-tot-bordstrategie van de Europese Unie, als onderdeel van de Green Deal.
De voorstellen hebben betrekking op reistijden en ruimte, ook voor transporten naar buiten de EU. De Europese voedselveiligheidsorganisatie Efsa geeft aan dat de lengte van de reistijd effect heeft op het dierenwelzijn. Met de voorstellen wil de Europese Commissie de in verschillende landen geldende reistijden gelijk trekken. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken naar een maximale reistijd van 9 uur voor dieren die naar het slachthuis gaan.
Verder zou er een minimumleeftijd van 5 weken en een minimumgewicht van 50 kilo moeten gaan gelden voor het vervoer van ongespeende kalveren. Hiervoor geldt een overgangstermijn van twee jaar. Voor kalveren die aan deze eisen voldoen, geldt een reistijd van 8 uur. Wanneer een voersysteem voor melk in de vrachtwagen wordt geïnstalleerd, mag dit worden opgeschroefd naar 19 uur. Voor deze transporttijdregelingen geldt overigens een overgangsperiode van vijf jaar.
Temperaturen
De Europese Commissie wil daarnaast bij een voorspelde temperatuur op de plaats van vertrek en bestemming van tussen de 25 en 30 graden alleen ritten korter dan 9 uur toestaan, mits voldoende water beschikbaar is. Boven de 30 graden is alleen nachttransport mogelijk.
Ook moet er een systeem komen waarbij een realtime positionering voor alle reizen door vrachtwagens verplicht wordt. Of, als alternatief, controles achteraf op basis van tachografen. Daarbij wordt gewerkt aan een digitale applicatie, waardoor ambtenaren een transport beter kunnen volgen.
Deel verworpen
Een aantal eerdere v?oorstellen is verworpen, zoals de regel om in de drie zomermaanden alleen 's nachts te rijden. Dit zou niet eerlijk zijn, omdat er ook landen zijn waar de temperatuur in die maanden overdag niet boven de 25 graden uitkomt.
Daarnaast zijn extra eisen voor het vervoer over zee verworpen, omdat de dieren hier wel voldoende eten en drinken kunnen krijgen. Verder is een maximale tijd voor een zeereis in de praktijk niet haalbaar. Zo zouden transporteurs bepaalde eilanden kunnen aandoen om van die reistijd af te zijn.
Een regeling om kalveren te vervoeren in vrachtwagens met airconditioning werd ook geschrapt, omdat het onmogelijk is om alle vrachtwagens hiervan te voorzien.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6R 150 (BV) #492859
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6145R (MG) #31148
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH CS 110
2002, P.O.A.
-
Euro aansluitbord
Gebruikt, € 300
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %