Agritechnica staat bol van accu's en autonome technieken
De mechanisatiebeurs Agritechnica vindt deze week plaats in het Duitse Hannover. Dat betekent 40 hectare onder dak aan blinkend staal met de nieuwste elektronica en technieken. Opvallend veel Nederlandse bedrijven zijn aanwezig, zeker in de aardappelteelt en mestverwerking.
Fabrikanten in elke sector zijn bezig met elektrische aandrijving. Shovel- en verreikerbouwers hebben met hun lichte machines en afzet in de bouw een voorsprong. Nieuwkomers zijn de verreikers van Dieci en Claas en de minishovel van Pitbull.
Bij trekker- en werktuigfabrikanten zit elektrische aandrijving in de testfase. Blikvangers zijn de Tafe, Landini REX, elektrische frontaftakas van Zuidberg en elektrische pick-up van Schuitemaker. Nieuw zijn de E Traktor van Tadus en Onox met verwisselbaar accupakket.
Voor het zware materieel wordt ingezet op HVO- of waterstofaandrijving. HVO-diesel is een duurzame variant, gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval.
Fendt verrast met een cabinedak vol waterstof en noemt dit de Fendt Helios. Net als New Holland en Case IH is Fendt een van de weinige landbouwmachinefabrikanten met een kleine, compacte trekker op een accu die ook echt te koop is.
Dat nieuwe technieken veel ruimte in beslag nemen, is sommige proefmodellen aan te zien, zoals de Steyr Hybrid, waarbij de koelers aan de cabinerand hangen.
Veldrobot Karl
De ontwikkeling van autonome technieken en veldrobots zet door. Diverse veldrobots en drones van fabrikanten buiten de landbouw bezetten de beursvloer. Blikvangers bij trekker- en werktuigbouwers zijn de autonome trekker AgriRobo van Kubota en de veldrobot Karl van Kuhn. De 8,5 tons robot van 175 pk kan tien uur lang rijden op zijn rupsonderstel, heeft een 5 tons hef achter en beurt voorop 3,5 ton.
Wat betreft mechanische onkruidbestrijding lijkt elke werktuigbouwer een precisiewiedeg te willen verkopen. Joskin, Kuhn, Zocon, Lemken en Fliegl haken aan. Kuhn verkoopt daarbij nu ook schoffels.
Elektrische Strautmann
Strautmann bouwde eerder een zelfrijdende voermengwagen om tot autonoom voertuig. Goede navigatie vraagt om elektrische aandrijving in plaats van hydrauliek, meent de Duitse landbouwmachinefabrikant.
Het is een van de redenen dat Strautmann nu deze elektrische zelfrijder zonder laadinrichting lanceert. Van daaruit is makkelijker door te ontwikkelen. De getrokken wagen kreeg een derde wiel met bestuurdersplek, aandrijving en een accupakket.
De eVerti-Feed van 10 of 12,5 kuub heeft een vermogen van 40 kilowatt en kost 110.000 euro. De wagen heeft een eigengewicht van 5,5 ton en is geschikt voor krappe stallen. Voor goed zijzicht tijdens het uitdoseren van het voer is de bestuurdersplek naar beide zijden te zwenken.
Schudder op onderstel
De getrokken schudder die opklapt op een transportonderstel is lang geleden bedacht door Lely. Deze fabrikant heeft zijn voederwinningslijn verkocht aan Agco, zodat de schudders nu verschijnen als Fendt en MF, maar het systeem is inmiddels breed omarmd.
Vrijwel elke hooibouwwerktuigfabrikant nam zo'n model in het programma. Kuhn en Samasz deden dit vorig jaar.
Op de Agritechnica haken Malone, McHale en Kverneland aan. Samasz toonde de schudder samen met een grote hark met middenafleg in de nieuwe zwartgroene kleur.
McHale heeft het model nu met acht en tien elementen gebouwd en gebruikt, net als Malone, bovendien een haaktand. Ook dat is lang geleden uitgevonden door Lely.
Elektrische step in fronthef
Cochet, de Franse trailerbouwer voor maaiborden van combines, zag een bijzonder gat in de markt. Boeren die hun trekker op het land laten staan om thuis koffie te kunnen drinken, kunnen wel een elektrische step gebruiken. Het resultaat is de tweewielaangedreven elektrische step Zosh die eenvoudig in een frame op de fronthef van de trekker is mee te nemen. De Zosh rijdt 24 kilometer per uur en kost 4.850 euro.
Schuitemaker gaat komend seizoen een elektrische aandrijving voor zijn opraapwagens testen. Zowel de pick-up als de loswalsen achterop worden voorzien van een elektromotor en generator die in eerste instantie mechanisch wordt aangedreven. De invoerrotor blijft aftakasaangedreven en de bodemketting met hydrauliek. Schuitemaker denkt zo vermogen uit te sparen, zeker als de stroom van de trekker komt.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5455 T3
2009, P.O.A.
-
New Holland T5.140 Dynamic Command
2023, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5711 M Dyna-4
Nieuw, € 68.500
-
Toro TIMECUTTER MX 5075-T
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %