Agritechnica: elektrische aandrijving bijna rijp voor de praktijk

Veel landbouwmachinefabrikanten zijn bezig met elektrische aandrijving. Trekker- en werktuigfabrikanten zitten vooral in de testfase. Blikvangers op de mechanisatiebeurs Agritechnica in Hannover zijn de prototypes van Tafe met elektrische aandrijving of een versie met waterstofaandrijving. De waterstofuitvoering heeft een vermogen van 55 pk waarbij de tanks zijn weggewerkt onder de trekker en achter de stoel, boven de achterbrug. De elektrische trekker Tafe E30 heeft een vermogen van 27 pk.

Agritechnica%3A+elektrische+aandrijving+bijna+rijp+voor+de+praktijk
© Frits Huiden

De Italiaanse trekkerbouwer Landini toonde zijn hybride Landini REX 4-120. De smalspoortrekker heeft een dieselmotor van 55 kilowatt en een elektromotor van 50 kilowatt aan boord. Volledig elektrisch is er een vermogen van 65 kilowatt en in hybridemodus is er een systeemvermogen van 55+25 = 80 kilowatt. De hydraulische pomp wordt elektrisch aangedreven.


De hybride Landini REX 4-120.
De hybride Landini REX 4-120. © Frits Huiden


De Fendt e107 Vario.
De Fendt e107 Vario. © Frits Huiden

Naast zijn nieuwe 600-serie toonde de Duitse trekkerbouwer Fendt deze e107 Vario zowel in smalspoor- als breedspooruitvoering. Jaren geleden toonde Fendt al de eerste prototypes. Het accupakket van 100 kilowattuur levert een vermogen van meer dan 60 pk waarmee de trekker vier tot zeven uur kan rijden.


De Fendt Helios.
De Fendt Helios. © Frits Huiden

Waar de kleinere trekkers elektrisch zullen rijden en de allergrootste met HVO worden getankt, zal het middensegment uit de voeten kunnen met waterstof, laat Fendt hier zien. De opslagtanks voor waterstof worden op de cabine gelegd. De trekker heeft de naam Helios gekregen.


De Farmall 75C Electric.
De Farmall 75C Electric. © Frits Huiden

De Farmall 75C Electric heeft een vermogen van 75 pk vanuit een accupakket van 110 kilowattuur. De trekker met twaalf versnellingen voor- en achteruit loopt 40 kilometer per uur en heeft een elektrische omkeershuttle.


New Holland T4 Electric Power
New Holland T4 Electric Power © Frits Huiden

De New Holland T4 Electric Power was al eerder aangekondigd en is de blauwe evenknie van de Case IH Farmall 75C Electric. De elektrische trekkers zijn geen proefballonnen meer, maar kunnen worden besteld.


De Onox.
De Onox. © Frits Huiden

Deze Onox is een studieproject dat zich kenmerkt door een verwisselbare accu. De interne accu levert 20 kilowattuur en de verwisselbare accu 30 kilowattuur. Het maximum vermogen aan de aftakas is 35 pk en de topsnelheid 25 kilometer per uur. De trekker heeft een eigen gewicht van 4.200 kilo.


De Steyr Hybrid CVT.
De Steyr Hybrid CVT. © Frits Huiden

Bij de Steyr Hybrid CVT van 180 pk komt een deel van de aandrijving via de dieselmotor en is een deel van de trekker elektrisch aangedreven.


De Strautmann eVerti Feed.
De Strautmann eVerti Feed. © Frits Huiden

Niet alleen de trekkers, maar ook de werktuigen worden elektrisch. De Duitse machinefabrikant Strautmann toont deze elektrische zelfrijder zonder laadinrichting. De getrokken wagen kreeg een derde wiel met bestuurdersplek, aandrijving en een accupakket. De eVerti-Feed van 10 of 12,5 kuub heeft een vermogen van 40 kilowatt en kost 110.000 euro. Voor goed zijzicht tijdens het uitdoseren van het voer is de bestuurdersplek naar beide zijden te zwenken.


De elektrische step Zosh.
De elektrische step Zosh. © Frits Huiden

Cochet, de Franse trailerbouwer voor maaiborden van combines, zag een bijzonder gat in de markt. Boeren die hun trekker op het land laten staan om thuis koffie te kunnen drinken, kunnen wel een elektrische step gebruiken. Het resultaat is de tweewielaangedreven elektrische step Zosh die eenvoudig in een framefronthef van de trekker is mee te nemen. De Zosh rijdt 24 kilometer per uur en kost 4.850 euro.


De Mini Agri-e 26.6 van Dieci.
De Mini Agri-e 26.6 van Dieci. © Frits Huiden

Het Italiaanse Dieci lanceert nu ook een volledig elektrische Mini Agri-e 26.6. Er is een lithium-ion (LiFePo4)-accupakket dat zorgt voor een vermogen van 228 ampère-uur (22 kilowattuur). Een tweede optionele accu levert nog eens 44 kilowattuur. De verreiker tilt maximaal 2.600 kilo en reikt 5,73 meter hoog.


De Claas Scorpion 732 e.
De Claas Scorpion 732 e. © Frits Huiden

Weinig opvallend op de stand bij de Duitse machinefabrikant Claas stond deze elektrisch aangedreven verreiker. De Scorpion 732 e heeft een aparte elektromotor voor het rijwerk en de werkhydrauliek en levert een vermogen van 90 kilowatt. Met een volle accu is vier uur met de verreiker te werken. De topsnelheid is 30 kilometer per uur en de trekkracht 53 kilonewton.


Opraapwagen van Schuitemaker met elektrische aandrijving.
Opraapwagen van Schuitemaker met elektrische aandrijving. © Frits Huiden

De Nederlandse machinefabrikant Schuitemaker gaat komend seizoen een elektrische aandrijving voor zijn opraapwagens testen. Zowel de pick-up als de loswalsen achterop worden voorzien van een elektromotor en een generator die in eerste instantie mechanisch wordt aangedreven. De invoerrotor blijft aftakasaangedreven en de bodemketting met hydrauliek.


De HV E60 PTO van Zuidberg.
De HV E60 PTO van Zuidberg. © Frits Huiden

Ook Zuidberg experimenteert met een elektrische overbrenging. Deze elektrische frontaftakas HV E60 PTO kan een maximaal vermogen overbrengen van 60 kilowatt en draait op een toerental tot maximaal 1.200 toeren per minuut.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer