'De gaande wagen komt niet uit Den Haag'

De regen was net iets eerder dan het kabinet, maar uiteindelijk vielen ze allebei. Daarbij brachten de eerste druppels van boven duidelijk een sterker gevoel van euforie met zich mee dan het pushbericht dat het kabinet was gevallen. Want waar de regen de gewassen weer flink op gang hielp, zal de teloorgang van het kabinet-Rutte IV niet hetzelfde effect hebben op onze sector.

%27De+gaande+wagen+komt+niet+uit+Den+Haag%27
© Dirk Hol

Het einde van het kabinet-Rutte IV maakt pijnlijk duidelijk dat we voor het uitstippelen van ons toekomstperspectief niet op politiek Den Haag hoeven te wachten. Een illusie die ik nooit heb gehad overigens. Hooguit worden op het Binnenhof de kaders afgebakend waarbinnen wij als sector ons eigen toekomstperspectief moeten invullen. Dat is wat mij betreft prima. We zijn immers allemaal ondernemers.

Wat we wel nodig hebben, zijn realistische en stabiele kaders. Daar zit, laten we het voorzichtig zeggen, ruimte voor verbetering. Toch betekent de val van het kabinet niet direct victorie voor de boeren. Het is namelijk nog maar de vraag welke partijen er over pakweg een jaar aan een regeerakkoord sleutelen.

Ook 'Europa' zal niet achteroverleunen. Denk alleen al aan de Europese visie op de waterkwaliteit. Houd er rekening mee dat je als agrarisch ondernemer in de toekomst drastischere eisen en meer dwingende maatregelen kunt verwachten. Als het anders is, dan valt het mee. Maar laat je er in elk geval niet door verrassen.

Met de val van het kabinet-Rutte IV kopen we tijd op de korte termijn, maar de botte bijl blijft wel in de buurt

Hilko Bos, akkerbouwer in Oldehove

Met de val van het kabinet-Rutte IV kopen we tijd op de korte termijn, maar de botte bijl blijft wel in de buurt. In de tussentijd gaan we als agrarische sectoren mooie stappen zetten op het gebied van onder meer innovatie, vergroening en verduurzaming. Daarmee bouwen we aan een toekomstbestendige land- en tuinbouw.

Daar waar de Tweede Kamer oneindig kan bakkeleien over details, verantwoordelijkheden en controlesystemen, moeten we als landbouwsector het oog op de toekomst houden en doorkoersen. Die wagen rijdt niet vanzelf. Dat betekent testen, proberen, samenwerken, maar vooral doen. Desnoods zelf de wagen trekken. Dat is beter dan als passagier meeliften in de Haagse stoptrein.

Die Haagse stoptrein blijft nu hangen op het station in afwachting van een nieuwe machinist, maar weet straks niet hoe hard hij moet rijden om de Europese aansluiting te halen. Tenminste, zo lijkt het Nederlandse beleid al jaren tot stand te komen. Nee, pak dan de gaande wagen en laat je niet gek maken. Daarmee pak je nu niet alleen een voorsprong, het brengt je ook het verst.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
  • Woensdag
    9° / 6°
    85 %
Meer weer