Nieuwe leidraad moet einde maken aan vage duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de Leidraad Duurzaamheidsclaims geactualiseerd. Het doel daarvan is consumenten duidelijke informatie geven over duurzaamheid van producten en diensten.

Nieuwe+leidraad+moet+einde+maken+aan+vage+duurzaamheidsclaims
© Dirk Hol

Aan de hand van de vernieuwde Leidraad Duurzaamheidsclaims moeten consumenten met de juiste en concrete informatie een duurzamere keuze kunnen maken. Volgens de ACM zijn termen als klimaatneutraal, duurzaam en milieubewust te vaag en daarmee vaak misleidend. In de leidraad staan vijf vuistregels waaraan ondernemers zich moeten houden bij de verkoop van hun producten en diensten.

De vijf vuistregels hebben betrekking op: (1) het gebruik van juiste, duidelijke en volledige duurzaamheidsclaims, (2) onderbouwing van de claims met feiten en de voorwaarde dat ze actueel blijven, (3) een eerlijke vergelijking met andere producten en concurrenten, (4) een concrete beschrijving van duurzaamheidsambities die ook meetbaar zijn en tot slot (5) de zorg dat visuele claims en keurmerken de consument ondersteunen en niet juist verwarren.



Bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh van de ACM vindt dat consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat duurzaamheidsclaims kloppen. 'Alleen dan kunnen ze een duurzamere keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun claims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren.'


Voorbeelden van goede en foute claims

De vorige leidraad met duurzaamheidsclaims dateert uit 2021. De afgelopen jaren heeft de ACM ervaring opgedaan met de toepassing van duurzaamheidsclaims in de praktijk. Verder zijn reacties verwerkt van verschillende bedrijven en brancheorganisaties en ook de Europese ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. De vernieuwde leidraad geeft duidelijker aan hoe de formulering en onderbouwing van een duurzaamheidsclaim eruit moet zien. Ook zijn er duidelijke voorbeelden van goede en foute duurzaamheidsclaims.

Duurzame producten en consumptie zijn volgens de ACM essentieel voor een duurzame samenleving. Het toezicht op duurzaamheidsclaims van bedrijven draagt hieraan bij, stelt de autoriteit. ‘Bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims’, schrijft de ACM in een persbericht als aankondiging voor de nieuwe leidraad.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
  • Donderdag
    10° / 5°
    75 %
Meer weer