ACM: keurmerk kan duurzame landbouw zetje geven

De overgang naar een duurzamere landbouw in Nederland slaagt alleen als de vraag van consumenten naar duurzamere producten omhooggaat. Om consumenten te helpen bij hun keuze, is een eenduidig en betrouwbaar keurmerk voor dergelijke producten nodig. Dat concludeert de ACM in de Agro-Nutri Monitor 2022.

ACM%3A+keurmerk+kan+duurzame+landbouw+zetje+geven
© Twan Wiermans

Het moet volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een keurmerk zijn dat zowel in de supermarkt als in de horeca kan worden gebruikt en ook in het buitenland wordt erkend. Door belastingen en subsidies kunnen duurzame producten goedkoper worden gemaakt en gangbare duurder. Om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten, kunnen boeren, verwerkers, groothandels, supermarkten en horeca afspraken met elkaar maken, meldt de ACM.

De ACM stelt dat duurzamere producten vaak te duur worden gevonden door de consument. De autoriteit vindt dat de regering serieus moet kijken naar mogelijkheden om de prijzen van duurzamere producten te verlagen. Dat kan bijvoorbeeld via een btw-verlaging voor deze producten. Voor gangbare producten is het belangrijk dat de gevolgen van de productie op het milieu in de prijs wordt verwerkt, zodat consumenten de 'echte prijs' betalen.


Bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM: 'We staan voor enorme uitdagingen om de Nederlandse landbouw duurzamer te maken. Dat zien we ook terug in het rapport van Johan Remkes, 'Wat wel kan', over de toekomst van de Nederlandse landbouwsector. Samenwerking in de keten helpt ook en past meestal binnen de concurrentieregels.'

'Supermarkten en horeca spelen een cruciale rol omdat zij contact hebben met de consument', vervolgt Snoep. 'Daarbij komt dat de consument door alle keurmerken soms door de bomen het bos niet meer ziet. Een mede door de overheid gesteund, duidelijk en betrouwbaar keurmerk kan helpen.'


Keurmerk duurzame Nederlandse producten

Uit eerder onderzoek van de ACM blijkt dat het huidige woud aan duurzaamheidskeurmerken bij consumenten zorgt voor verwarring en onduidelijkheid. Ze verliezen daardoor het vertrouwen in keurmerken, ook in de goede. Een eenduidig, goed geregeld en betrouwbaar keurmerk voor duurzamere producten in de winkels, speciaalzaken en horeca helpt consumenten.

Als de meerwaarde van het duurzamere product duidelijker is, zijn consumenten bereid meer te betalen, stelt de ACM. De exportmogelijkheden van duurzamere Nederlandse producten verbeteren als dit keurmerk ook in het buitenland wordt geaccepteerd.


Drie Agro-Nutri Monitors

De ACM heeft op verzoek van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de afgelopen drie jaar onderzoek gedaan naar de prijsvorming in de voedselketen voor reguliere en duurzamere producten en obstakels voor verduurzaming. De onderzoeken zijn deels uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van de ACM.

Uit de drie monitors komt een consistent beeld naar voren. Een belangrijke belemmering voor verduurzaming is de hogere prijs voor duurzamere producten in vergelijking met gangbare. Consumenten zijn maar beperkt bereid meer te betalen zolang de goedkopere gangbare producten nog worden aangeboden.

Producenten die zijn omgeschakeld naar duurzamere productie krijgen voor de meeste onderzochte producten de meerkosten vergoed, maar het verschilt per product en producent. Dit jaar zijn twee extra studies uitgevoerd. De eerste gaat over de consumptie van biologische producten in Denemarken. De tweede studie gaat over de verkoopstrategieën die supermarkten hebben voor duurzaam voedsel.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    9° / 6°
    30 %
  • Woensdag
    9° / 4°
    90 %
  • Donderdag
    9° / 5°
    30 %
Meer weer