Melkveehouder Kirsten de Jongh: 'Stilstaan is achteruitgaan'

Nieuwe Oogst houdt in samenwerking met Rabobank op dinsdag 20 juni een webinar over de melkveehouderij in transitie. Hierin wordt besproken wat opgaves zoals water, klimaat en stikstof betekenen voor de bedrijfsvoering. Een van de sprekers tijdens het webinar is Kirsten de Jongh uit het Gelderse Haaften.

De Jongh en haar man Aico begonnen in 2013 als 18-jarigen met het opbouwen van hun eigen boerenbedrijf. Nu, tien jaar later, heeft De Buitenhoeve een eigen zuivelverwerking en kaasmakerij plus een goedlopende camping.

De droom van het jonge boerenstel was om met negentig melkkoeien een eigen boerenbestaan op te bouwen. Maar door de strengere fosfaatregels en onduidelijke wetgeving bleef het aantal koeien steken op zestig. In 2017 besloot De Jongh, destijds als kaasmaker in dienst bij een ander bedrijf, de melk van haar eigen koeien te verwerken.

'We hebben in het begin vrijwel alle apparatuur via Marktplaats gekocht en zijn klein begonnen. De kaasverkoop verliep erg goed. We hebben de kaasmakerij in de loop van de tijd uitgebreid en de winkel professioneler gemaakt. Tegenwoordig verkazen we ook melk van een geitenhouderij en een buffelfarm hier in de buurt.'


FarmCamps

De verkoop van kaas loopt goed op De Buitenhoeve, maar De Jongh is blij dat ze heeft gekozen voor een extra recreatieve tak. Op de camping naast het erf zijn twintig luxe tenten neergezet door FarmCamps. De faciliteiten en infrastructuur liggen op het bordje van de Gelderse ondernemers.

'Ik wil niet zeggen dat we het slecht hebben, maar we letten wel goed op wat we wel of niet uitgeven', geeft De Jongh aan. 'Stilstaan is achteruitgaan. Dat is wel een beetje zoals wij het boerenleven zien. Dat je zo nu en dan iets moet investeren in bijvoorbeeld een modderkeuken voor kinderen of een trampoline, vind ik gezond. Maar we moeten wel een buffer hebben.'

Toen de oorlog in Oekraïne begon, stopte vrijwel meteen de levering van zuivel aan vier Russische supermarkten in de regio. 'Dat is dan wel weer een klap die je dwingt om creatief te zijn en door kleine stapjes te zetten op andere paden, het bedrijf toch verder te optimaliseren', vertelt De Jongh.


Reuring op het erf

De camping zorgt volgens de ondernemer niet alleen voor de nodige klanten in de boerderijwinkel, maar ook voor reuring op het erf. 'Voor Aico was het wel even wennen dat er overal mensen liepen die nieuwsgierig waren. Ze willen weten hoe wij omgaan met het vee en hoe kaas gemaakt wordt. Ik kwam uit het onderwijs en ik vond het altijd al mooi dat je mensen op die manier bij je bedrijf kunt betrekken. En het eerlijke verhaal kunt vertellen.'

De Jongh is blij met de combinatie van kaasboerderij en camping, maar ze ziet ook de noodzaak in van een neventak. 'Ik denk dat je het tegenwoordig met alleen koeien melken niet redt. Dus zoek een neventak waar jij als ondernemer je passie in kwijt kunt. Want de opstartfase gaat veel tijd en energie kosten. Maar voor ons heeft het wel iets moois opgeleverd.'


• Aanmelden voor het webinar op 20 juni om 20 uur kan op nieuweoogst.nl.webinar

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer