AH experimenteert met true pricing

Supermarktketen Albert Heijn (AH) gaat in drie vestigingen van AH to go een proef draaien met true pricing. Klanten die een kop koffie tappen, kunnen kiezen voor een hogere prijs die de sociale- en milieukosten vergoedt.

AH+experimenteert+met+true+pricing
© Albert Heijn

De proef vindt vanaf dinsdag 18 april plaats in winkels in Zaandam, waar het hoofdkantoor van AH is gevestigd, Groningen en Wageningen. AH wil met het experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten en klanten helpen bij het maken van duurzamere keuzes.

De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, waterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een door Wageningen University & Research ontwikkelde wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.

Door de true price inzichtelijk te maken, zien klanten bijvoorbeeld dat cappuccino met koeienmelk minder duurzaam is dan die met havermelk en daardoor bij true price duurder is. De opbrengst van het extra bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor de true price-koffie investeert AH in Rainforest Alliance-verbeterprojecten in de koffieketen.


AH werkt allanger aan manieren om het verdienmodel van boeren in de eigen ketens te verbeteren. Zo vertelde ketendirecteur Constantijn Ninck Blok van het bedrijf eerder dit jaar in Nieuwe Oogst dat het 'uitgangspunt 100 procent compensatie is voor duurzaamheidsinvesteringen en een goed verdienvermogen, net als afnamegaranties en langetermijncontracten.'

AH-CEO Marit van Egmond zegt dat nog niet is bepaald hoe lang de proef met true pricing duurt en op welke manier deze in de toekomst wellicht wordt uitgebreid. 'We willen ervan leren en meten hoe klanten erop reageren.' Voor koffie is gekozen omdat de true price hiervan goed inzichtelijk te maken is. 'En omdat er bij een product wel een verschil te maken moet zijn. Dat is hier het geval vanwege wel of geen zuivel.'


Maatschappelijk verantwoord ondernemen

AH laat de lancering van de pilot samenvallen met de presentatie van het jaarlijkse duurzaamheidsverslag van de keten. In dat kader maakt de grootste supermarktketen van Nederland ook bekend voor de B Corp-certificering te gaan. Dit prestigieuze keurmerk wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

B Corp telt vijf pijlers: governance, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. AH werkt naar eigen zeggen in al deze pijlers aan verduurzaming van het voedselsysteem. Dat doet de supermarktketen door onder andere minder voedsel te verspillen, anders te verpakken en meer vega(n) en plantaardige producten in het assortiment op te nemen.


AH zet meer stappen in duurzaamheid

In het duurzaamheidsverslag van AH staan de resultaten op duurzaamheidsgebied die het bedrijf in 2022 realiseerde. Zo werd de ambitie om de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen terug te dringen aangescherpt van 15 procent reductie naar 45 procent in 2030. Ook breidt AH het assortiment vega- en plantaardige producten uit naar ruim duizend.

AH maakte de producten van het eigen merk ook gezonder. Zo werd 44.000 kilo minder zout gebruikt, 270.000 kilo minder verzadigd vet en verdwenen er 132 miljoen suikerklontjes uit producten. Daarnaast werkt AH aan manieren om voedselverspilling tegen te gaan, onder meer met dynamisch afprijzen en de AH Overblijvers. Ook werd 243.000 kilo plastic bespaard door de afschaffing van de gratis tasjes bij de agf-afdeling.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer