Wetterskip en LTO Noord trekken zich terug uit Holwerd aan Zee
LTO Noord en Wetterskip Fryslân nemen niet meer deel aan het project Holwerd aan Zee. De twee organisaties hebben grote twijfels over het positieve advies dat een meerderheid van de stuurgroep uit gaat brengen. Dat bleek donderdag tijdens een bijeenkomst van de stuurgroep op het provinciehuis in Leeuwarden.
In Noordoost-Friesland moet met Holwerd aan Zee onder andere een getijdenmeer komen en een doorgang in de zeedijk om de verbinding tussen het achterland en de Waddenzee te herstellen. Vaarroutes voor boten zijn echter geschrapt, omdat hiermee de nautische veiligheid in het geding zou komen. Een meerderheid van de partijen is positief over de 'natuurlijke variant' van Holwerd aan Zee.
Aanleg bufferzones
LTO Noord ziet dat anders. Volgens LTO Noord-bestuurder Tineke de Vries wordt het miljoenenproject afgeslankt door alleen een 'natuurdoelstelling voor meer waddennatuur in te vullen'. De belangenorganisatie vreest met de natuurlijke variant voor verzilting en negatieve effecten op voor akkerbouwgronden door bijvoorbeeld de aanleg van bufferzones.
Over het miljoenproject wordt al jarenlang gesproken. De partijen willen het krimpgebied in Noordoost-Friesland een economische en natuurlijke impuls geven. LTO Noord was kritisch op de plannen maar sprak wel mee, in de stuurgroep Holwerd aan Zee. 'Als de hele omgeving er beter van wordt, willen we niet dwars liggen. Maar nu er alleen een natuurdoelstelling wordt ingevuld, is het niet aantrekkelijk', verklaart De Vries.
Twijfels over onderhoud
Wetterskip Fryslân mist helderheid over beheer, onderhoud en financiën. 'Daar hebben we steeds op aangedrongen. Het is voor ons een absolute voorwaarde. Een gat in de dijk dat is nogal wat. Dan is het belangrijk om duidelijkheid te hebben wie de eigenaar is en hoe het onderhoud geregeld wordt. Dat is niet goed uit de verf gekomen. Bovendien gaat het naar onze overtuiging veel meer kosten dan is geraamd', stelt de verantwoordelijke dagelijks bestuurder Bé de Winter.
Voorzitter Marco Verbeek van Stichting Holwerd aan Zee spreekt tegen dat de natuurlijke variant een 'afgeschaalde variant' is. 'Economie komt er sterker uit dan ooit. We verwachten cultuur- en natuurtoeristen. Dat is ook getoetst door marktpartijen. We zijn niet afhankelijk van boten. Wij gaan uit van een forse plus, zowel binnen- als buitendijks.'
Hoewel het beheer en onderhoud geen appeltje-eitje zal zijn, is Verbeek hoopvol dat er voldoende financiën zullen zijn om het project te doen slagen. 'Technisch is het onderhoud uitvoerbaar.'
De Friese Provinciale Staten en de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân moeten nog besluiten over het advies van de stuurgroep. Naast Wetterskip Fryslân, LTO Noord en Stichting Holwerd aan Zee, zitten onder andere gemeente, provincie en Vogelbescherming in de stuurgroep.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Valmet 8800 trekker
Gebruikt, € 22.500
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (WD) #27416
Gebruikt, € 5.644
-
onbekend stoppelploeg
Gebruikt, P.O.A.
-
Gandy P45 Forage Granulaatdoseerapparaat
2015, € 950
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %