NAJK staat achter spotjes ondanks Liegebeestverkiezing

Het NAJK staat nog steeds 100 procent achter zijn campagne 'Boeren houden van koeien'. Wakker Dier verkoos de commercial tot het grootste Liegebeest van 2022. De campagne 'Ontdek de geit' staat op de tweede plek.

NAJK+staat+achter+spotjes+ondanks+Liegebeestverkiezing
© Burt Sytsma

'Onze tv- en radiospotjes laten zien dat we liefde hebben voor onze dieren. Daar staan we nog volop achter', zegt Ruben Klein Teeselink, portefeuillehouder melkveehouderij van het NAJK.

De aanleiding voor de commercial is dat de media de melkveehouderij soms in een negatief daglicht zetten. 'Wij willen laten zien dat we juist goed voor onze koeien zorgen. Zouden we dat niet doen, dan zorgt de koe ook niet goed voor de boer', licht Klein Teeselink toe.


Te rooskleurig beeld

Volgens Wakker Dier kreeg de NAJK-campagne 63 procent van de 21.675 stemmen. Het zou een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe schetsen. 'Het is goed om te zien dat de consument de mooie praatjes van de zuivelsector niet langer pikt. Boeren zorgen vooral goed voor hun eigen hachje', zegt Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie.

Klein Teeselink blijft nuchter onder de aantijgingen van Wakker Dier. Mensen die aan de goedheid van boeren twijfelen, nodigt hij uit om eens een kijkje te nemen op melkveebedrijven die hun bedrijf openstellen voor bezoekers. 'Ga het gesprek eens aan.'


Geitencampagne

Op de tweede plaats verkoos Wakker Dier de campagne 'Ontdek de geit', een initiatief van het Platform Melkgeitenhouderij. In deze campagne zou volgens Wakker Dier onterecht worden beweerd dat geiten in Nederland een optimaal welzijn genieten. De geitensector zou 20 procent van de stemmen hebben gekregen.

Voorzitter Jos Tolboom van LTO-vakgroep Geitenhouderij reageert kalm. 'Wij staan achter onze campagne en hebben geen behoefte om in discussie te gaan over die verkiezing. We steken onze tijd liever in projecten en uitdagingen. We zijn hier transparant in. Er liggen veel plannen om mee te bewegen met de wensen van de maatschappij.'

Dit jaar stonden vijf nominaties op de lijst van Wakker Dier. Drie daarvan hebben al snel daarna hun product aangepast. Jumbo verwijderde een claim over 'natuurlijk gedrag' van tilapia van zijn website. Supermarktketen Plus heeft zijn tekst over 'vrije kalfjes' op de verpakking van Boerenplus-kalfsvlees aangepast. Van Dobben heeft de ingrediënten van zijn kroketten herzien.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer