Elektrische selectiewagen geeft oase van rust

Sinds enkele jaren zijn er elektrisch aangedreven selectiewagens op de markt. Drijfveer om de extra kosten te maken zijn niet de beperkte uitstoot, maar omdat rijden op een accu een oase van rust geeft.

Elektrische+selectiewagen+geeft+oase+van+rust
© Vegniek

Maar machinefabrikant Vegniek in het Flevolandse Emmeloord kent ook de beperkingen van rijden op een accu. 'Je wilt geen concessies doen in het aantal uren dat je kunt rijden. Onder natte omstandigheden verbruiken de elektromotoren zomaar 30 tot 40 procent meer accucapaciteit en kan zo de rijduur met drie uur verkorten', stelt directeur Erik van der Vegt van Vegniek. 'Daarbij wil je ook snel kunnen rijden en een lange dag van ruim acht uur kunnen werken.'

In 2012 is Van der Vegt begonnen met de bouw van de BT301-vooroverkantelaar. Daarna volgden verschillende grondbewerkingsmachines, vorkenborden, schepbakken en looftrekkers en nam Vegniek de productie en ontwikkeling van de traditionele Selecto-selectiewagen voor landbouwmechanisatiebedrijf Naaktgeboren op zich.


Gelijkwaardig aan dieselvariant

De nieuwe elektrische Selectron moet gelijkwaardig zijn aan de dieselvariant. 'Wij hebben geen standaard selectiewagen omgebouwd, maar hem echt opnieuw getekend. Anders krijg je nog steeds verliezen in hydrauliek en overbrengingen', zegt de directeur van Vegniek.

De aandrijfunit moet uitwisselbaar worden om kosten te drukken

Erik van der Vegt, directeur Vegniek

Daarom zijn er wielmotoren voor een directe aandrijving zonder verliezen. Het 100 procent sperdifferentieel gaat open op de hoek van de knikbesturing en houdt altijd tractie. Daarom is volgens Vegniek tweewielaandrijving voldoende. Er zijn geen 18 inch wielen, maar grote 210/90R24-wielen gemonteerd voor minder rolweerstand. Een dwarsgreppel is daarmee ook makkelijker over te steken.


Hydropomp draait minder

De lithiumionaccu drijft daarnaast alleen een hydropomp aan voor het sturen, bedienen van de hoogte van beide geveerde stoelen en de ruime zijdelings kippende tarrabak. Zolang deze functies niet worden bediend, draait de pomp niet en vraagt dus ook geen energie.


© Vegniek

Het grootste deel van de tijd rijdt de selectiewagen tussen de aardappelruggen met pootgoed en stuurt dus niet. Torpedo's, geleidingskappen en schrapers op de wielen zijn standaard. De kiepbak kan eenvoudig lossen in een kuubskist.


Zonnepanelen

De zonnepanelen boven de stoelen van elk 330 watt zijn 1 bij 1,5 meter groot en dienen als beschutting. Van der Vegt: 'De panelen leveren niet genoeg om de accu vol te laden. Daarbij is het beste moment om te selecteren in pootgoed als het een beetje bewolkt is, dus als de panelen niet maximaal renderen.'


© Vegniek

Alleen links zit een stuur, maar de wagen is verder vanaf beide stoelen te bedienen via een bedieningskast voor rijsnelheid, cruisecontrol en een stopfunctie. Luxe is de DAB+-radio waarmee via bluetooth Spotify of telefoon is te koppelen.


Prijs

De prijs van de selectiewagen is nog onbekend, maar zal net als heftrucks en minishovels ruim 50 procent duurder zijn dan een traditionele selectiewagen. Dat is fors, zeker voor een selectiewagen die slechts een paar weken per jaar werkt. De wagen is daarom modulair opgebouwd.

Van der Vegt: 'Misschien gaan we ook andere zelfrijdende elektrische voertuigen bouwen. Ik wil dan een uitwisselbare aandrijfunit om de aanschafprijs lager te houden.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer