Noordtak Betuweroute stemt ongerust

Het onderzoek naar het uitbreiden van de Betuweroute via de zogenoemde Noordtak zorgt voor onrust bij boeren en tuinders. Het tracé dat op de tekentafel ligt zou dwars door de Liemers, de Achterhoek en Twente lopen.

Noordtak+Betuweroute+stemt+ongerust
© Job Hiddink

De impact op de landbouw is zeer groot, laat LTO-afdeling Oost-Achterhoek weten. 'Agrarische grond verdwijnt, maar wordt ook veel minder goed bereikbaar. Daardoor komt weidegang onder druk te staan', zegt voorzitter Stefan te Selle. 'We hebben het niet over een paar honderd meter omrijden, maar over meerdere kilometers, zoals bij de huidige Betuwelijn het geval is.'

Alle LTO-afdelingen in het gebied, waaronder Noord- en West-Achterhoek, Liemers-Montferland en Zuid-Twente, hebben afgelopen week overleg gevoerd. 'Onze zorg reikt verder', verwoordt Te Selle.

'Een dorp als Heelweg wordt in tweeën gespleten. Een goederenspoor tast de leefbaarheid van het platteland aan, verandert het landschap en raakt ook Natura 2000-gebieden, naast alle bedrijfseconomische gevolgen', somt de LTO-afdelingsvoorzitter op.


Lobby tegen tracé

De LTO-afdelingen hebben zich aangesloten bij de Stichting Twenteroute Plus, waarin verschillende lokale belangenorganisaties zich hebben verenigd. Zij hebben de verklaring 'Stop de Noordtak!' opgesteld en naar de Tweede Kamer gestuurd. Te Selle: 'We willen maximaal inzetten op de lobby om dit tracé te voorkomen. Dat begint al volgende maand met een bezoek van bestuurders aan het gebied.'

De Tweede Kamer heeft in november een motie van VVD, CDA en D66 aangenomen waarin verschillende opties voor het doortrekken van de Betuweroute worden onderzocht. Naast de Noordtak gaat het over de IJssellijn via Zutphen en Deventer, de Twentelijn via Almelo en de Twentekanaallijn via Lochem. Naar verwachting worden de uitkomsten van deze studie dit voorjaar bekend.


Gebruik scheepvaart

'Het idee is vooral om goederen vanuit de Nederlandse havens richting Noord-Duitsland en Polen te ontsluiten', geeft Te Selle aan. 'Het beste alternatief is daarvoor de scheepvaart te gebruiken en containers per schip naar de haven van Bremen te brengen. Dat maakt het doortrekken van de Betuwelijn of het belasten van andere personenvervoerspoorlijnen overbodig.'

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat laat per brief weten dat er vooralsnog geen besluit op tafel ligt over of de Noordtak er wel of niet komt. Het kabinet zoekt wel een langetermijnoplossing voor het goederenvervoer vanuit Nederland naar Noordoost-Europa.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer