Jumbo legt Nederlands Holsteinvlees in schap
Jumbo introduceert een assortiment rundvleesproducten afkomstig van Holstein-weiderunderen uit eigen land. LTO-voorzitter Sjaak van der Tak noemt deze beweging naar Nederlands vlees 'een belangrijke stap'.
Het weidevlees is afkomstig van Holsteinkoeien met volledige weidegang. Ze grazen tenminste 120 dagen per jaar en zes uur per dag vrijuit op Nederlandse weides. Deze weidegang staat ook aan de basis van weidezuivel. Weiderunderen zijn tevens geschikt voor vleesproductie en hebben daardoor een dubbel doel, waarbij de Nederlandse boeren volgens de supermarktketen een meerprijs ontvangen voor het weiderundvlees.
Jumbo verwerkt het weidevlees van deze koeien onder meer in mager rundergehakt, rundertartaar, burgers en stoofvlees. Deze producten liggen vanaf deze week in het Jumbo-schap. De grootgrutter breidt begin volgend jaar het assortiment uit met luxere rundvleesproducten.
Olaf de Boer, directeur Commercie Jumbo: 'Met weidevlees van Nederlandse bodem snijdt het mes aan twee kanten. Zo zien we dat klanten steeds vaker letten op dierenwelzijn en kiezen voor lekkere producten, waarvan de herkomst duidelijk is. Onze klanten zijn ervan verzekerd dat hun weiderundvlees afkomstig is van Nederlandse weidegangkoeien. Daarbij ontvangen de boeren die al weidegang toepassen nu een meerprijs voor het weidevlees. Voor Jumbo zijn dit stuk voor stuk redenen om met het aanbod van weidevlees een voortrekkersrol in te nemen.'
Vrijuit grazen
Het oer-Hollandse weiderundvlees bij Jumbo is afkomstig van veehouders die zich hebben toegelegd op weidegang. Robotmelker Hans van Middelaar uit het Brabantse Sterksel is een van de veehouders die weiderund aan Jumbo gaat leveren.
'Op ons bedrijf passen wij volop weidegang toe, naast welzijn voor het dier sluit het aan bij de wensen van de consument. Weidevlees is een logisch vervolg hierop en creëert meerwaarde voor zowel de veehouder als de consument.'
Belangrijk stap
LTO-voorzitter Sjaak van der Tak vindt het een belangrijke stap dat Jumbo deze lijn inzet. 'Dat laat zien dat we in het project Waardecreatie in Ketens met supermarkten op het juiste spoor zitten en dat de markt in beweging komt. Supermarkten zien dat we duurzamer moeten consumeren. En dat past bij het Nederlandse product, omdat Nederlandse boeren, tuinders, kwekers en telers al duurzamer produceren dan hun collega's in het buitenland.'
Ook nemen supermarktketens steeds meer verantwoordelijkheid om daadwerkelijk een duurzamere prijs te berekenen, merkt hij. 'De supermarkten boeken met bedrijven in de land- en tuinbouw in het belang van onze boeren de eerste duurzame resultaten.'
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Deutz-Fahr DX 4.51 trekker
1990, P.O.A.
-
Frontgewicht, staal - beton gewicht , 600, 800 ,1100 kilogram
Gebruikt, € 750
-
Vicon Schudder FANEX 1564 (ZOB) #25969
Gebruikt, € 33.000
-
Stiga PARK 500 W
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %