Bloemen en planten maken thuiszitten prettiger

Kijkt de consument door corona anders naar bloemen en planten? Op deze vraag wilde Bloemenbureau Holland antwoord hebben. Onderzoek toont aan dat de sierteeltproducten het thuiszitten prettiger maken.

Bloemen+en+planten+maken+thuiszitten+prettiger
© Topbloemen

Motivaction in Amsterdam heeft in opdracht van Bloemenbureau Holland (BBH) onderzoek gedaan naar de invloed van corona op het koopgedrag van consumenten als het om bloemen en planten gaat. Het onderzoeksbureau deed dit in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk en op drie momenten: oktober 2020, februari 2021 en juni 2021.

BBH liet het onderzoek uitvoeren omdat het promotiebureau voor sierteeltproducten benieuwd was hoe de consument reageert op corona. ‘Zeker nadat in het begin van de coronacrisis de sierteeltmarkt instortte’, zegt BBH-campagneleider Monique Kemperman.

Uit de nasporingen komt naar voren dat consumenten bloemen en planten anders zijn gaan ervaren en ze op een andere manier zijn gaan aanschaffen. ‘De waardering voor bloemen en planten is gegroeid’, stelt Kemperman. Niet alleen ten opzichte van de tijd voor de crisis, maar ook gedurende coronatijd.



Uit het onderzoek dat in oktober 2020 werd uitgevoerd, blijkt dat 60 procent van de consumenten vindt dat bloemen de woon- en thuiswerkomgeving prettiger maken, zeker omdat ze meer thuis zijn. Tijdens de derde enquête was dit percentage opgelopen naar 62.

In oktober vorig jaar gaf 50 procent van de respondenten aan dat planten het leven thuis aangenamer maken. In juni van dit jaar trok 61 procent van de mensen deze conclusie. De cijfers van oktober 2020 waren gemiddeld 10 procent hoger dan wat consumenten aangaven voor de corona-uitbraak.


Kerndoelgroep

Bij de kerndoelgroep van BBH liggen de cijfers nog hoger. Van de consument die het promotiebureau vooral in het vizier heeft, de ‘Aesthetic Explorer’, ervaart ongeveer driekwart dat bloemen en planten de sfeer thuis verhogen.

De ‘Aesthetic Explorer’ is een creatieve cultuurliefhebber, vaak goed bij kas, die waarde hecht aan het ontdekken van nieuwe dingen en zijn of haar huis graag inricht met design, bloemen en planten. Hoewel deze groep slechts 12 procent van de bevolking in de vier kernlanden (de vier waar ook het onderzoek is gehouden) van BBH vertegenwoordigt, is deze verantwoordelijk voor 24 procent van de aankopen in die markt. Volgens het bloemenbureau is in dit segment omzetgroei mogelijk en is bekend dat deze groep ook andere consumentendoelgroepen beïnvloedt.

Uit het speurwerk van Motivaction blijkt verder dat consumenten door corona op een andere manier sierteeltproducten zijn gaan kopen. Sinds de coronacrisis begon, heeft grofweg een kwart van de mensen voor het eerst bloemen en planten online gekocht. In het eerste onderzoek ging het om 20 procent.



Van de consumenten laat zo’n 31 procent bloemen en planten thuisbezorgen. Dit aandeel is tijdens de crisis gegroeid. In oktober 2020 was het percentage nog 27. Ongeveer de helft van de consumenten waardeert het dat bloemisten en tuincentra thuisbezorgen.


Effect op financiële huishouding

Corona heeft effect op de financiële huishouding van consumenten. Voor een aantal is die verslechterd. BBH heeft laten onderzoeken of dit van invloed is op de aanschaf van sierteeltproducten. ‘We wilden weten of bloemen en planten daardoor van het boodschappenlijstje worden geschrapt’, legt Kemperman uit. De enquêtes tonen aan dat dit niet het geval is.

Er volgt in de loop van dit jaar nog een vierde onderzoek.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer