Directeur: 'Innovatiekracht lokt Dole naar Nederland'

Dole Packaged Foods verplaatst het Europese hoofdkantoor van Parijs naar Rotterdam. Directeur Isabelle Spindler-Jacobs legt uit dat behalve uit logistieke overwegingen ook voor Nederland is gekozen vanwege de innovatiekracht en de samenwerking met interessante partijen.

Directeur%3A+%27Innovatiekracht+lokt+Dole+naar+Nederland%27
© Dole

Dole Worldwide Packaged Foods is onderdeel van Dole Asia Holdings. Deze holding heeft voor de eigen productsoorten de exclusieve rechten op het handelsmerk Dole en staat los van het in de VS beursgenoteerde bedrijf Dole Food Company. Dole Packaged Foods is wereldwijd marktleider in verpakte fruitproducten, gezonde snacks en diepvriesfruit. Het meeste fruit dat het concern op de markt brengt, komt uit de Filipijnen en Thailand.

We hebben een fonds van 2 miljoen dollar per jaar voor duurzaamheidsoplossingen

Isabelle Spindler-Jacobs, directeur Dole Packaged Foods Europe

Sinds november 2019 is Isabelle Spindler-Jacobs directeur van Dole Packaged Foods Europe. Voorheen vervulde zij managementfuncties bij bierbrouwer Heineken. Een van haar eerste activiteiten bij haar nieuwe werkgever was de verhuizing van het Europese hoofdkantoor van Parijs naar Rotterdam.


Waarom deze verhuizing?

'Rotterdam is goed bereikbaar en verder is Nederland voor ons aantrekkelijk vanwege de logistieke expertise en de innovatiekracht. Als Dole willen we samenwerken met interessante partijen die ons helpen op het gebied van goede voeding en het terugdringen van de voedselverspilling.'


Wat zijn in dat kader de doelen van Dole?

'Vorig jaar hebben we zes beloftes vastgelegd over voeding, verduurzaming en maatschappij. In het kort komt het erop neer dat we wereldwijd willen bijdragen aan gezonde voeding voor 1 miljard mensen. Ook willen we in onze producten geen geraffineerde suikers meer gebruiken, het verlies van voedsel in ons productieproces tot nul terugbrengen, geen fossiel verpakkingsmateriaal meer gebruiken en CO2-neutraal opereren.'


Wanneer willen jullie dit bereiken?

'Voor de meeste van deze doelen is dat 2025. Voor het volledig omschakelen van onze fabrieken naar CO2-neutraal is vijf jaar langer nodig. Tot slot is het streven dat we voor al onze telers, aandeelhouders, collega's en klanten en dus uiteindelijk de hele maatschappij voldoende van meerwaarde zijn.'


Hoe realistisch zijn deze ambitieuze doelen?

'Natuurlijk zoeken we nog veel antwoorden. Om in contact te komen met innovatieve partijen, heeft Dole het fonds 'Sunshine for All' in het leven geroepen. Dit fonds stelt jaarlijks 2 miljoen dollar beschikbaar voor oplossingen die nodig zijn om onze beloftes te kunnen inlossen. We hopen op veel goede ideeën uit de hele wereld en ik hoop natuurlijk dat vooral ook Nederlandse bedrijven hierin met ons willen samen werken.'


Nu naar de commercie. Hoe groot is het marktaandeel van Dole in Europa?

'Dat hangt sterk af van het marktsegment. In bijvoorbeeld Groot-Brittannië hebben we meer dan 60 procent marktaandeel bij de vruchten in jelly, maar in andere landen en bij andere productsoorten is dat weer anders. Als commercieel bedrijf streeft Dole altijd naar een grotere omzet. Dat doen we vanuit Rotterdam voor Europa met een marketing- en verkooporganisatie.'


Dole betrekt veel producten uit Azië en soms uit Zuid-Europa. Hoelang duurt het nog voordat Nederlandse fruittelers aan jullie kunnen leveren?

'Zongerijpte ananas, mandarijnen en perziken zijn belangrijke fruitsoorten voor ons. Productinnovatie staat hoog in het vaandel. Wij opereren wereldwijd en bekijken ook wereldwijd of we producten aan ons sortiment kunnen toevoegen. Voor Nederlandse appels en peren is dat nog niet het geval, maar dat kan in de toekomst veranderen.'


Welke trends zien jullie als het gaat om voeding?

'Gezondheid speelt voor de consument een steeds belangrijkere rol. Dat wordt door corona alleen maar versterkt. We zien dat er meer vraag is naar gezonde voedingssupplementen en dat het aandeel gezonde snacks de goede kant op gaat. Dat zijn trends die wij als Dole vanzelfsprekend toejuichen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer