Arla doet goede zaken in 2020, ondanks coronapandemie

Ondanks de coronapandemie wist zuivelcoöperatie Arla Foods in 2020 een goed resultaat te boeken. Een forse daling in de afzet naar de foodservicebedrijven werd gecompenseerd door meer afzet naar de retail. 'De consument heeft in deze tijd behoefte aan een betrouwbaar product', stelt bestuursvoorzitter Peder Tuborgh.

Arla+doet+goede+zaken+in+2020%2C+ondanks+coronapandemie
© Arla Foods

De omzet van de totale Arla Group kwam uit op 10,6 miljard euro, tegen 10,5 miljard euro in 2019. De winst was in 2020 340 miljoen euro, dat was in 2019 315 miljoen euro. Dat blijkt uit de donderdag gepresenteerde jaarcijfers van Arla. In het eerste halfjaar groeiden de wereldwijde verkoopvolumes van Arla 10,4 procent.

De melkveehouders beurden over heel 2020 een gemiddelde prestatieprijs van 36,9 eurocent, tegen 36,6 cent in 2019. Daarbij komt voor de tienduizend melkveehouders nu een nabetaling van 1,75 cent per kilo melk. Dat is 0,75 cent meer dan de cent die standaard als nabetaling wordt uitgekeerd.

'De prestatiemelkprijs is in 2020 op een concurrerend en relatief stabiel niveau gehouden in vergelijking met onze branchegenoten. We zijn als bestuur blij met een hogere nabetaling. Boeren worden geconfronteerd met stijgende productiekosten en aanvullende eisen. De zorg voor melkveehouders is een uitdaging in heel Europa. Niet alleen voor de zuivelindustrie, maar ook voor een bredere groep belanghebbenden', stelt Arla Foods-voorzitter Jan Toft Nørgaard.


Meer omzet

De wereldwijde omzet van Arla-merkproducten groeide in 2020 7,7 procent. Dit komt mede door bekende merken als Arla en Lurpak. Zo groeide de omzet van Lurpak 14,6 procent. Ook het merk Puck, met afzet naar vooral het Midden-Oosten, was populair. Hier werd een groei gerealiseerd van 11,7 procent. De aanzienlijke toename in de detailhandel compenseerde de algehele daling in Arla's foodservice en wereldwijde verkoopactiviteiten in de industrie.

De omzet van foodservice daalde aanvankelijk 45 procent in het voorjaar van 2020, maar kwam daarna tijdens de zomerperiode weer in een stroomversnelling. De tweede en derde coronagolf zorgden vervolgens voor nieuwe sluitingen van bedrijven en horecaondernemingen. De foodservice-activiteiten van Arla in Europa waren in totaal 12 procent lager dan in 2019. De toename in merkenafzet maakte de verliezen in de food service meer dan goed.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer