Drentse onbewaakte overwegen op de korrel
ProRail wil vier onbewaakte overwegen opheffen op het grondgebied van gemeenten Hoogeveen en De Wolden. Dit kan betekenen dat boeren daar in de toekomst flink moeten omrijden om hun percelen aan de overzijde van het spoor te bereiken.
De fractie van Gemeentebelangen Hoogeveen heeft vragen gesteld over de aanpassing van de spoorverbinding tussen Meppel en Beilen. Bij Hoogeveen wil spoorbeheerder ProRail de opheffing van twee onbewaakte overwegen combineren met een verruiming van de bocht in het spoor richting Beilen.
Beide overwegen worden met name gebruikt voor het oversteken van landbouwverkeer. Door de spoorboogverruiming neemt de snelheid van de treinen toe tot 140 kilometer per uur, wat het risico op ongevallen alleen maar groter maakt.
Prioriteitenlijst
Volgens het Hoogeveense college van B&W staat de operatie daardoor hoog op de prioriteitenlijst van spoorbeheerder ProRail. 'We hebben het opheffen van deze overwegen al bespreekbaar gemaakt bij ProRail. Verder aandringen heeft geen zin.'
Hoe het staat met het opheffen van de andere twee overwegen op het grondgebied van De Wolden kan een woordvoerder van die gemeente niet zeggen. Ook veehouder Jan Roelof Thijn in Broekhuizen heeft er geen zicht op, terwijl hij 14 hectare land direct aan de overzijde van het spoor heeft liggen. Hij maakt daardoor zeer regelmatig gebruik van een van de onbewaakte overwegen. 'Ik ben er al tien jaar over bezig met ProRail, maar ik krijg er geen hoogte van.'
Vergoeding
Thijn heeft vorig jaar nog overleg gehad met een vertegenwoordiging van de spoorbeheerder. Alleen leverde dat volgens hem niet veel op. 'Het zit volgens mij vast op de vergoeding die ik wil om zelf een aangepast kavelpad aan te leggen naar de volgende bewaakte overweg. Gebeurt dat niet, dan moet ik bij een afsluiting telkens zo'n 2 kilometer omrijden. Dat kost mijn een hoop extra, zoals aan loonwerkkosten.'
Volgens de veehouder moet er wel dringend wat gebeuren. 'Zonder aanpassingen gaat de nieuwe spoorboog mensenlevens kosten.' Hij wijst erop dat de nieuwste treinstellen alleen maar slechter zichtbaar zijn met al het glas. 'Ze verhogen de snelheid op het spoor, maar passen de veiligheid niet aan. Gelukkig zijn er nog machinisten die hun snelheid verlagen als ze zien dat we ergens langs het spoor bezig zijn.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Iseki TM 3267
Nieuw, € 17.550
-
Valtra Valmet Pateer trekhaak
Gebruikt, P.O.A.
-
Iseki SXG15H
2009, P.O.A.
-
Valtra T 144 active met voorlader
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %