Schouten moet stikstofreductie juridisch dichttimmeren
Minister Carola Schouten (LNV) is erop gebrand de stikstofreductie in het voerspoor juridisch vast te leggen. Dit leidt tot wrijving met de boerenorganisaties. Maar de bewindsvrouw zit klem tussen milieuorganisatie MOB en de noodzakelijke economische reparatie van de coronacrisis.
Bij de uitvoering van nieuwe regelgeving willen boerenorganisaties zelf het roer in handen hebben. De sector heeft in het verleden vaak bewezen met een eigen koers maatschappelijke of milieudoelen te kunnen realiseren. De reductie van de CO2-uitstoot is zo'n prestatie. Er zijn ook voorbeelden waarbij doelen niet of nog niet werden bereikt. Neem de waterkwaliteit in sommige gebieden.
In de onderhandelingen over de stikstofaanpak zet de landbouwminister voor het eerst haar hakken in het zand. Ze houdt vast aan het juridisch vastleggen van de voermaatregel. Dit standpunt is de belangrijkste reden waarom de gesprekken met het Landbouw Collectief zich zo lang voortsleepten en uiteindelijk vastliepen. De boeren willen een doel en daar zonder veel overheidsbemoeienis naartoe werken. Maar de tijd van dat poldermodel lijkt voorbij.
Bij boeren leidt de onvermurwbare houding van Schouten tot wrevel en onbegrip. Er was hoop gevestigd op het onderzoek van het Mesdag Zuivelfonds. Maar ook dat heeft geen kentering in de de stikstofdiscussie gebracht.
Stikstofreductie via voerspoor behalen
In een interview met Nieuwe Oogst TV zei de minister dat ze zekerheid wil dat de stikstofreductie via het voerspoor wordt behaald. Het is te vergelijken met de emissiereductie die de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur oplevert. Ook die is door verkeershandhaving af te dwingen. De stikstofwinst moet ervoor zorgen dat de woningbouw weer op gang komt. Want dat is met het oog op de verkiezingen van volgend jaar voor alle partijen in de coalitie een speerpunt.
Vanuit de linkervleugel in de Tweede Kamer wordt Schouten weleens een gemis aan slagvaardigheid verweten. De bewindsvrouw komt echter graag goed beslagen ten ijs. Een voorbeeld zijn de inspraakrondes die zij organiseerde rond kringlandbouw.
Voor de aanpak van het stikstofprobleem is haar die tijd niet langer gegund. Het economisch herstel dat straks nodig is om de rekening van de coronacrisis te betalen, verhoogt de urgentie voor een juridisch dichtgetimmerde stikstofreductie.
Controle door MOB
Schouten weet zich gecontroleerd door de milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB), die destijds ook het Programma Aanpak Stikstof naar de Raad van State bracht.
Niet alleen de landbouw ligt daardoor onder een vergrootglas. Onder druk van MOB bepaalde Schouten dat vliegvelden nu ook een natuurvergunning moeten aanvragen. Lelystad Airport heeft nog een half jaar de tijd om aan te tonen dat, ondanks de groeiplannen, de stikstofuitstoot niet toeneemt ten opzichte van 1999. Ga er maar aan staan.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
7635
Gebruikt, € 17.500
-
New Holland T6.155 AutoCommand
2022, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (SO) #63393
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Jumbo 8010L
2016, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %