Modderactie moet zorgen voor minder middelvingers
Op het loonbedrijf van Philippus en Linda Dijkstra in Morra is woensdagmiddag de Friese moddercampagne afgetrapt. Doel is om de verkeersveiligheid te vergroten en meer begrip te kweken tussen weggebruikers.
Gedeputeerde Verkeer en Vervoer Avine Fokkens hing samen met wethouder Jelle Boerema van gemeente Noardeast-Fryslân het eerste spandoek van de campagne op. De gedeputeerde is ook voorzitter van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân, initiatiefnemer van de campagne.
'Door modder op de weg tijdens de oogsttijd kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Iedereen doet zijn stinkende best om onveilige situaties te voorkomen. We vinden het daarom belangrijk om met deze campagne door te gaan. De nul ongelukken door modder op de weg moeten we in stand houden in Friesland', zei Fokkens.
Posters
De Friese gemeenten wijzen weggebruikers dit najaar met spandoeken langs de weg, advertenties, artikelen, posters en een radio- en tv-spot op het gevaar. In een tv-spot wordt weggebruikers daarnaast verteld wat ze moeten doen als ze modder op de weg tegenkomen. Boeren en loonwerkers wordt gevraagd de wegen schoon te maken en borden te plaatsen om weggebruikers te attenderen op de modder.
Met 52 dorpen en een enorm buitengebied is gemeente Noardeast-Fryslân een grote agrarische gemeente, stelde Boerema. 'De bietencampagne begint zo weer. Boeren gaan hun mais van het land halen. Dan vind je rommel op de weg terug. De weg wordt beter schoongemaakt dan enkele jaren terug. Er zijn ook minder overtredingen.'
Fietsverlichting
Er moet niet alleen naar boeren worden gekeken, beklemtoont de wethouder. 'Weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. Dat geldt ook voor forensen. Zij moeten ruimte maken. Ouders worden door de campagne alert dat de verlichting van de fietsen van hun kinderen goed moet werken. Zo draagt iedereen zijn steentje eraan bij.'
Daar is Tineke de Vries van LTO Noord het roerend mee eens. 'Deze campagne moet ook zorgen voor bewustwording bij burgers. Zij moeten hun rijgedrag aanpassen. Velen hebben geen geduld en steken al snel een middelvinger naar je op. Of auto's vliegen nog snel even door de bocht om erlangs te kunnen.'
Repeterende karakter
Volgens Simon Broekstra van Cumela heeft het repeterende karakter van de campagne veel effect. 'Je kunt het vergelijken met de campagne 'Wij gaan weer naar school' van Veilig Verkeer Nederland. Iedereen wordt weer even bewust van mogelijke gevaren op de weg.'
Vrijdag trappen partijen in Groningen de moddercampagne af.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga VILLA 15 HST
Nieuw, P.O.A.
-
Kuhn Schudder GF 13003T (MG) #25408
Gebruikt, € 36.000
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2008, € 23.500
-
Massey Ferguson 5S.125 Dyna-4 Efficient
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %