Oude Kotte Pluimvee zet zich in voor imago sector

Scharrelkuikenhouder Patrick Oude Kotte uit Geesteren heeft zijn bedrijf goed op orde en laat dat graag zien. Dagelijks bezoeken mensen de zichtstal en boerderijwinkel. 'Ik laat graag zien hoe een kippenbedrijf er werkelijk uitziet.'

Oude+Kotte+Pluimvee+zet+zich+in+voor+imago+sector
© Marije Stomps

Ja, natuurlijk baalt Patrick Oude Kotte van de manier waarop boeren vaak negatief worden weggezet in de media. De Overijsselse pluimveehouder draagt daarom een steentje bij aan imagoverbetering van de sector. Dat doet hij door het openstellen van zijn bedrijf voor publiek.

Dorpsgenoten, vakantiegangers of hele schoolklassen: iedereen is welkom om binnen te stappen in de zichtstal die uitzicht biedt op de rondscharrelende kuikens. Hier vindt ook de verkoop van het eigen kippenvlees plaats.

Omschakelen

Hoewel Oude Kotte goed nadenkt over hoe hij zijn bedrijf aan de buitenwereld presenteert, is de stap om dat te gaan doen, min of meer toevallig tot stand gekomen. 'Wij hebben jarenlang een regulier vleeskuikenbedrijf gehad. Een voerleverancier vroeg eens gekscherend of scharrelkippen niet wat voor ons waren. Dat vond ik een serieuze optie. Ik heb rondgekeken bij diverse bedrijven en het totaalplaatje sprak me aan. Met de helft van de dieren hetzelfde verdienen en veel voordelen voor dier en boer', licht Oude hij toe.

Als je het imago van de sector wilt verbeteren, moet je bewust de media zoeken

Patrick Oude Kotte, scharrelkuikenhouder in Geesteren

In 2014 gaat de ondernemer ervoor. De aanpassingen vallen mee. 'Er moest meer daglicht in de stal komen en een uitloop worden gebouwd. Daglicht in de stal is ook fijner voor jezelf. Toen de bouwvakkers bezig waren met de uitloop, heb ik gevraagd of ze meteen een paar ramen in een stal wilden zetten. We hebben een mooi bedrijf. Dat wil ik graag aan mensen laten zien.'

Hygiëne

De kuikenhouder vertelt het terloops, maar hij zal toch wel goed hebben nagedacht over de impact die het toelaten van mensen op zijn bedrijf heeft? 'Zeker, vooral wat betreft hygiëne. Een hekwerk scheidt het publieke en het bedrijfsgedeelte. Zelf stap ik ook niet van de zichtstal in de kuikenstal zonder kleding en schoenen te wisselen. Tot nu toe gaat dat goed.'

De scharrelkuikens op het bedrijf zijn gezond. 'Uitval is er nauwelijks en we zijn al jaren antibioticavrij. De kippen hebben alle ruimte, kunnen lekker scharrelen in de uitloop en er is rust in de stal. Ik denk dat de goede gezondheid ook met de langzame groei te maken heeft', overpeinst Oude Kotte.

De uitloop op het bedrijf in Geesteren.
De uitloop op het bedrijf in Geesteren. © Marije Stomps

Glimlach

Al met al is de overstap van regulier naar scharrel een goede gebleken. 'Het is een andere manier van werken, die goed bij me past. Ik loop elke dag met een glimlach door de stal.' Die glimlach is er ook als de ondernemer mensen te woord staat in de zichtstal. 'Ik probeer er altijd naartoe te gaan voor een praatje. Leuk, die aanspraak. Want ik werk altijd alleen in de stal, al wonen mijn vriendin José, onze drie kinderen en mijn ouders wel hier en springen ze regelmatig bij.'

Met de zichtstal gerealiseerd, was de boerderijwinkel een volgende logische stap. 'Ik wilde graag mijn eigen vlees verkopen. Dat is gelukt door de samenwerking met een poeliersbedrijf, dat onze kippen verwerkt en het vlees ingevroren aanlevert. Het loopt lekker. Ik heb net een grote vriescel besteld', vertelt de pluimveehouder.

Voldoening

Hoewel de zichtstal en boerderijwinkel goed lopen, kun je het geen volwaardige tweede tak noemen, vindt Oude Kotte. 'Welnee, dat loont niet echt hoor. Maar het kost ook niet veel geld, daar let ik wel op.' De voldoening die de pluimveehouder eruit haalt, weegt ruimschoots op tegen de tijd die hij erin stopt. Zeker omdat hij op deze manier mensen echt kan laten zien hoe het er op een kippenbedrijf aan toegaat. 'Al moet ik zeggen dat ik hier nooit mensen spreek die er negatief in staan. Misschien komen die niet of ze doen hun mond niet open.'

Bang voor negatieve reacties of nog erger is Oude Kotte niet. 'Wel was ik verbaasd toen mijn Facebookfilmpje van kuikens die uit het ei kropen, viral ging en er veel negatieve reacties op kwamen. Dat had ik niet verwacht. Eerst wilde ik reageren, maar dat heb ik niet gedaan omdat het toch geen zin heeft. Dat win je nooit. Ik heb uit voorzorg wel goede sloten op de stallen.'

Origineel blijven

Het winnen van de Hart voor Pluimvee-trofee van De Hoop Mengvoeders, omdat het bedrijf zich inzet om het imago van de pluimveesector te verbeteren, vindt Oude Kotte een mooie erkenning, al blijft hij bescheiden. 'Als je het imago van de sector echt wilt verbeteren, moet je bewust de media zoeken. Dat doe ik niet. Ja, ik ben actief op Facebook. Dat is makkelijk, goedkoop en heeft een groot bereik. Al valt het niet mee om origineel te blijven en steeds wat nieuws te posten.'

Met de plannen die de pluimveehouder nog heeft, is er binnenkort nieuwe input genoeg. Hij heeft namelijk een grote smoker gekocht. Hierop wil Oude Kotte zijn vleesproducten gaan bereiden en warm verkopen. 'Halve haantjes, pulled chicken, drumsticks en hotwings in een bucket', somt hij op. 'In elk geval iets wat een ander niet heeft. Dat vind ik leuk.'

Van stalletje kippen naar scharrelbedrijf
De vader van Patrick Oude Kotte begon in 1967 met een stalletje kippen. Toen Patrick het bedrijf in 2011 overnam, was het gegroeid tot 105.000 vleeskuikens. In 2014 volgde de overstap naar scharrelkuikens. In vier schuren met wintergarten scharrelen nu 52.000 kuikens, die na rondes van 56 dagen onder het Beter Leven-keurmerk in de winkel komen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer