Groningse akkerbouwers promoten sector en Wadden

Akkerbouwers Ron Claassen en Siegrid Hekma uit Wehe-den Hoorn halen sinds enkele jaren duizenden burgers naar hun bedrijf. 'We willen de sector en het gebied promoten.'

Groningse+akkerbouwers+promoten+sector+en+Wadden
© Anjo de Haan

In de uienschuur vond vorige week zaterdag voor het eerst een concert plaats tijdens het eerste Marne Vrede Festival in Warfhuizen. 'We kunnen wat voor het dorp doen. Bovendien vinden we het mooi dat we Ellen ten Damme en Vincent Bijlo op Waddenfun kunnen krijgen', motiveert Claassen.

Het een-op-eencontact met burgers vindt de akkerbouwer van wezenlijk belang. Daar valt winst uit te halen om de sector op een goede manier te promoten en begrip te kweken als er bijvoorbeeld eens modder op de weg ligt tijdens de oogst.

Wintertarwe

'Tijdens de voorbereidingen voor het concert zat ik met een van de organisatoren in de auto. We reden langs een veld wintertarwe. Hij vroeg waarom dat zo heette. Het gaf mij de gelegenheid om het verschil tussen winter- en zomertarwe uit te leggen.'

Het tweetal runt naast een akkerbouwbedrijf sinds zes jaar Adventurepark Waddenfun, een klimpark dat jaarlijks zo'n tienduizend bezoekers trekt. Sinds kort hebben ze ook een vergaderlocatie.

Ambassadeurs

'We zijn ambassadeurs van de agrarische sector. We willen de sector, maar ook het gebied promoten. Wanneer mensen op het plateau voor de kabelbaan staan, zien ze ineens een uitzicht. Dat levert andere ervaringen op dan wanneer je activiteiten doet op een industrieterrein of in Martiniplaza in Groningen', stelt Hekma, die ook in het bestuur van Stichting Promotie Waddenland zit.

Daarnaast levert het klimpark nog meer ervaringen op, weet Hekma. 'Mensen komen uit hun comfortzone. Laatst kwam hier een groep advocaten met de taxi. Die gingen heel anders weg dan dat ze waren gekomen. Wij bieden hun laagdrempelige activiteiten aan, het is heel basic. Dat maakt het dat mensen zichzelf kunnen zijn.'

Maatwerk

Elke groep is weer anders, dat betekent dus veel maatwerk leveren. Scholen weten het bedrijf steeds vaker te vinden, niet alleen voor het klimpark, ze staan vaak open voor educatieve speurtochten door het land, weet Claassen.

De verhuur van hun vakantieaccommodaties zit in de lift. Doelgroep is vooral mensen uit het Westen die voor hun rust naar Het Hogeland komen. 'Deze mensen betrekken we bij de agrarische werkzaamheden. Ze mogen mee met de oogst. Ze willen zelfs mee met de jacht.'

Jaarlijkse excursie

Het bedrijf was een van de bedrijven die bestuurders van LTO Noord regio Noord vrijdag bezochten tijdens hun jaarlijkse excursie. Volgens organisator en voorzitter Lammert Westerhuis van LTO Noord-afdeling Het Hogeland liggen er bij andere boeren in het gebied ook kansen om scholen naar hun bedrijven te halen. 'Vooral voor basisscholieren is het leerzaam om boerderijeducatie te volgen en zo kennis op te doen over de sector.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer