Innovatie en diversiteit bij eerste editie GROW

Limburgse agro- en foodstudenten hebben vorige week donderdag tijdens GROW2019 innovatieve product- en conceptideeën aan potentiële werkgevers gepresenteerd. Vijfhonderd geïnteresseerden bezochten de talentenmarkt in Villa Flora op Brightlands Campus Greenport Venlo.

Innovatie+en+diversiteit+bij+eerste+editie+GROW
© Mockus

Van technische innovaties zoals ziekteherkenning door drones tot voedselconcepten zoals een hartig taartje speciaal ontwikkeld voor ouderen. Van marktinitiatieven als het stimuleren van regionale producten in koksopleidingen tot internationale projecten als een educatief voedingsprogramma voor zwangere vrouwen in Congo. Het ontbrak de eerste editie van GROW zeker niet aan diversiteit.

In totaal werden veertig projecten gepresenteerd. Dit gebeurde in een marktsetting, zodat de bezoekers volop gelegenheid hadden om met de studenten, maar ook met elkaar in gesprek te gaan.

Prijs

De studenten kregen niet alleen de kans om hun ideeën met de sector te delen. De beste product- en conceptideeën ontvingen eveneens een prijs. De winnende projecten werden gekozen door een adviesraad, bestaande uit ondernemers, innovators en productafnemers uit Zuid-Nederland.

LocalHiero's was een van de winnaars. De studentengroep ontwikkelde een korteketenconcept voor het creëren van meer draagkracht bij boeren en consumenten. Tweede winnaar was True Pricing, een onderzoek naar onder andere de belangen en randvoorwaarden van het gebruik van de True Price.

Ook de bedenkers van de Kipster-hanensnacklijn bij Kwalitaria gingen er met een prijs vandoor. Zij vermarkten hanenvlees in de vorm van snacks waarmee verspilling wordt geminimaliseerd.

Grote winnaar

Maar grote winnaar was Oat It, die naast deze prijs ook nog de publieksprijs in de wacht sleepte. Deze studenten ontwikkelden een plantaardig alternatief voor kwark op basis van havermout.

GROW is een initiatief van provincie Limburg, LIOF, LLTB en Brightlands Campus Greenport Venlo samen met HAS Hogeschool, Fontys, Citaverde College, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Met het evenement wilden de partijen de ontmoeting stimuleren tussen studenten en ondernemers, tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer