Verkoop vleesvervangers groeit sneller dan verwacht

Vleesvervangers zullen snel groeien in populariteit, voorspelt ABN Amro. De bank verwacht dat de uitgaven aan vleesvervangers dit en volgend jaar 10 procent stijgen.

Verkoop+vleesvervangers+groeit+sneller+dan+verwacht
© Dirk Hol

Volgens ABN Amro stijgt de populariteit van vleesvervangers, doordat de smaak, structuur en ingrediënten van de producten steeds verder verbeteren. De afgelopen jaren groeide de markt voor vleesvervangers met gemiddelde 4 procent.

Maar de intrede van grote spelers doet de groei versnellen, stelt econoom Nadia Menkveld van ABN Amro. Zo nam Unilever vorig jaar de Vegetarisch Slager over. Merken als Zwanenburg, Unox en Mora bieden steeds vaker een vleesloze variant aan.

Experimenteren

ABN Amro ziet producenten op verschillende manieren experimenteren met vleesvervangers. Naast vleesloze kopieën van vleesproducten wordt er ook getest met varianten op basis van groenten. ‘Producenten moeten zich dus blijven onderscheiden’, geeft Menkveld in het ABN Amro-rapport aan.

De oorsprong van ingrediënten wordt ook bij vleesvervangers belangrijker. Hoewel de markt snel groeit, wordt er relatief nog weinig uitgegeven aan vleesvervangers. Een gemiddeld Nederlands gezin gaf in 2018 ongeveer 13 euro uit aan vleesvervangers tegen 224 euro aan bewerkt vlees.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer