Weinig waardering voor smaak bij afzet aardbei
Consumenten beoordelen aardbeien op smaak en versheid. Toch levert met name smaak in het winkelschap nauwelijks een meerwaarde op, stelt onderzoeker Caroline Labrie.
Uit onderzoek in onder meer Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat consumenten voor groente en fruit de smaak, versheid, rijpheid en gezondheid de belangrijkste producteigenschappen vinden. Prijs wordt vaak pas in een later stadium genoemd als aankoopargument.
'Het is daarom opmerkelijk dat juist de prijs in de afzet veelal het meest prominent wordt gecommuniceerd', vindt onderzoeker productkwaliteit Caroline Labrie van Wageningen University & Research (WUR). Bij de businessunit Glastuinbouw in Bleiswijk is zij betrokken bij het vierjarige PPS-project Smakelijke Vermarkting.
• Lees ook: Discussie over residu op aardbei blijft sudderen
Labrie stelt dat er zeker voor aardbeien kansen liggen, door in het winkelschap meer aandacht te vestigen op smaak en gezondheid. De gemiddelde consument associeert volgens haar de sinaasappel, als belangrijke vitamine C-bron, met gezondheid. 'Maar het is veel minder bekend dat juist de aardbei per gram product tot zo'n 17 procent meer vitamine C bevat.'
In het onderzoek naar smaakbeleving en -waardering focust WUR zich, naast aardbei, vooral op tomaat. Van tomaat is juist wel bekend dat voor een betere smaak wel degelijk wordt betaald, door de extra aandacht in de veredeling en de marketing. De betere prijs voor honingtomaten bevestigt dat.
Ontwikkeling smaakmodel
Om de mogelijkheid van smaak als meerwaarde voor aardbei beter te benutten, is voor aardbei in navolging op tomaat, paprika en meloen een smaakmodel ontwikkeld. WUR heeft hierbij in het PPS-project samengewerkt met veredelaar Fresh Forward. Het model voorspelt op basis van parameters als Brix (suikergehalte), zuur, percentage sap en textuur wat de smaakbeleving van een bepaalde aardbei is.
Labrie legt uit dat het smaakmodel prima in de veredeling is te gebruiken om in een vroeg stadium nieuwe kruisingen op hun smaak te selecteren. 'Dit is efficiënter en goedkoper dan smaakpanels. De eerste ervaring leert dat het smaakmodel betrouwbaar is.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (SB) #49806
Gebruikt, € 3.289
-
RS330 VRF
Gebruikt, € 750
-
John Deere Tractor 6175R (LH) #64453
Gebruikt, € 70.000
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z335E (ZOB) #29558
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Donderdag9° / 9°95 %
-
Vrijdag8° / 4°15 %
-
Zaterdag10° / 6°90 %