Varkenshouders kunnen zelf werken aan goed imago
Varkenshouders kunnen veel doen aan het creëren van een goed imago van hunzelf en van de hele sector. 'Het gevoel dat u teweegbrengt bij mensen die met u en uw bedrijf in contact komen, weegt het zwaarst', zegt Viola Poelert van bureau De Hartenjagers in het Gelderse Laren.
Is imago iets waar varkenshouders zich druk over zouden moeten maken?
'Een positief imago bezorgt u een gunfactor en dat is vaak net wat u nodig hebt om iets te kunnen bereiken, zoals het verkrijgen van een vergunning of het kunnen maken van bepaalde zakelijke afspraken. Als u een goed imago hebt, praten mensen op een positieve manier over u en komen ze bij u terug.'
Als varkenshouder bent u niet alleen het gezicht van uw eigen bedrijf, maar ook het visitekaartje van de hele sector
Hoe komt het dat de varkenshouderij niet bekendstaat om een goed imago?
'De agrarische sector en de varkenshouderij in het bijzonder is regelmatig in de media te vinden met negatieve berichtgeving. Dat is waar mensen hun beeld over een sector op baseren. Als individuele ondernemer kunt u daar last van hebben.'
Wat kan een ondernemer doen om zijn imago te verbeteren?
'Als individuele varkenshouder bent u niet alleen het gezicht van uw eigen bedrijf, maar ook het visitekaartje van de hele sector. Belangrijk bij werken aan een goed imago is hoe u zelf naar uw bedrijf kijkt en hoe u erover spreekt.
'Als mensen uw bedrijf bezoeken, bijvoorbeeld tijdens een open dag, bent u niet alleen varkenshouder, maar ook gastheer. Geef veel informatie over wat u doet, zodat mensen zich een goed beeld kunnen vormen van wat een varkensbedrijf in de praktijk inhoudt. Het gaat er ook om dat u als varkenshouder zelf positieve verhalen creëert.'
Wat is daarbij cruciaal?
'Superbelangrijk is de eerste indruk die u bij mensen maakt. Zo'n eerste indruk van een bedrijf ontstaat al binnen zeven seconden. Binnen twee seconden hebben mensen al een eerste indruk van een persoon, dus van de boer of boerin. Met een goede eerste indruk zetten bezoekers als het ware een roze bril op. Ze zullen vooral positieve zaken zien.
'Heet bezoekers op uw bedrijf hartelijk welkom. Ook de omgeving en hoe uw bedrijf erbij ligt, spelen mee. Ziet u mensen aankomen, loop erheen. Geef hun meteen aandacht. Aandacht is een toverwoord als u mensen een goed gevoel wilt geven over u en uw bedrijf.'
Is gevoel waar het om draait?
'Ik wijs vaak op een quote van Maya Angelou.Vrij vertaald: mensen vergeten wat je hebt gezegd, ze vergeten wat je hebt gedaan, maar ze vergeten nooit het gevoel dat je hun hebt gegeven.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson Tractor 3640 (WD) #46915
Gebruikt, € 56.580
-
John Deere Tractor 6195M (HA) #27565
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger schudder 8 elements HIT910
2008, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 1040 YAK 4WD (HA) #60895
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %