Ruime meerderheid Friezen trots op boer

Van de burgers in Friesland is 68 procent trots op Friese boeren. De helft vindt het belangrijk dat agrarische bedrijven in de toekomst kunnen groeien. Dat blijkt uit onderzoek van de Fryske Academy en het Fries Sociaal Planbureau.

Ruime+meerderheid+Friezen+trots+op+boer
© Alex J. de Haan

Voor het onderzoek ondervroegen de Fryske Academy en het Fries Sociaal Planbureau via een burgerpanel 3.500 mensen. Van de 1.800 respondenten is een kwart het oneens of zeer oneens dat agrarische bedrijven kunnen groeien. Iets meer dan een kwart is neutraal.

Bijna de helft van het burgerpanel vindt dat de media voor negatieve beeldvorming over boeren zorgt. Ongeveer hetzelfde aantal mensen is van mening dat boeren productie niet belangrijker vinden dan het welzijn van de dieren.

Landschap

Van alle deelnemers aan het burgerpanel geeft 86 procent een 7 of hoger aan het Friese landschap. Zij waarderen hun landschap met gemiddeld een 7,7. Ze vinden dat provincie Fryslân als eerste verantwoordelijk is voor het landschap. De boer staat op nummer twee. Daarna volgen Wetterskip Fryslân, de Nederlandse overheid en de consument.

Volgens onderzoeker Marijn Molema zijn de resultaten bemoedigend voor de agrarische sector. 'De boeren hebben een gunfactor. Er zijn in Friesland heel wat discussies gevoerd over de agrarische sector en het landschap. Het blijkt dat het maar een kleine groep is die zich fel opstelt in het debat. Zij krijgen de meeste aandacht. Deze onderzoeksuitkomsten geven aan dat veel burgers zich verbonden voelen met het boerenbedrijf, het zit diep in onze cultuur.'

Imago

Molema stelt dat meer kennis van de burger over de agrarische sector leidt tot een beter imago. 'Boeren in Friesland kunnen zich nog meer openstellen om de kennis van de burger te vergroten.Laatst was ik in Brabant, daar kon ik bij een bedrijf dat werkt via het Kipstermodel een kop koffie drinken voor een euro. Dat soort voorbeelden helpen om de burger op een goede manier bij de sector te betrekken.'

Ook ziet hij een rol voor de retail weggelegd. 'Burgers geven aan dat ze meer voor duurzame producten willen betalen, in extreme gevallen wel 50 cent. De supermarkt moet de consument meer verleiden deze producten te kopen.'

Economische opbrengst

Het burgerpanel is onderdeel van de Agri&Foodscan in Friesland over de economische opbrengst. Het onderzoek is de eerste in een reeks van drie. Het tweede verschijnt volgend jaar en gaat over duurzaamheid. Woensdagavond vindt naar aanleiding van het onderzoek een symposium in Bolsward plaats over duurzame zuivel. LTO Noord en FrieslandCampina nemen hier aan deel.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer