Westfriese Tafel biedt ondernemers podium

Agrarische producten uit West-Friesland gaan de hele wereld over. Dat is iets om trots op te zijn, meent voorzitter Mirjam Bus van Stichting Westfriese Tafel. 'Maar graag zouden we ze ook dichterbij zichtbaarder in de markt willen zetten. De Westfriese Tafel biedt lokale ondernemers dat podium.'

Westfriese+Tafel+biedt+ondernemers+podium
© Duco de Vries

Met de opbrengst van een sponsor- en crowdfundingsactie liet Stichting Westfriese Tafel onlangs een metershoge tafel bouwen, compleet met een rood-wit geblokt tafelkleed, waarop of waaronder agrarische ondernemers uit West-Friesland hun producten kunnen presenteren.

De tafel is demontabel en kan worden ingezet als blikvanger, marktplaats of openluchtrestaurant bij activiteiten en evenementen.

Slogan

Met de slogan 'De culinaire beleving van Westfriesland' zet Stichting Westfriese Tafel lokale agrarische producten op de kaart. Dertig ondernemers hebben zich bij de stichting aangesloten, samen goed voor een breed palet aan ingrediënten en artikelen voor gerechten en cadeaupakketten.

De afgelopen zes jaar is er veel missiewerk verricht

Mirjam Bus, voorzitter Stichting Westfriese Tafel

Het oorspronkelijke initiatief dateert van 2012 en van buiten de agrarische sector, toen een chef-kok, een fotograaf en een reclameman de handen ineensloegen om verse producten van eigen bodem te promoten. Er werden met succes enkele kleinschalige evenementen gehouden en gaandeweg sloten zich meer partijen bij hen aan.

Meerjarenvisie

'Nu staan we voor een volgende stap', zegt Bus. 'Er is een bestuur gevormd en we staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We gebruiken 2018 om op basis van onze ervaringen een visie te formuleren voor de komende vijf jaar.'

Daarbij is er nog nauw contact met de initiatiefnemers. 'Onno Kokmeijer, Duco de Vries en Peter Commandeur maken er zich nog steeds hard voor om producten uit de streek zo mooi mogelijk in beeld te brengen,' vertelt Bus. 'Net als in het begin, door te koken, soms rechtstreeks op het land, dat op foto en film vast te leggen en uit te dragen in een kookrubriek in een lokaal magazine. Het enthousiasme is sindsdien alleen maar gegroeid.'

Mirjam Bus (tweede van links) samen met de overige bestuurders en initiatiefnemers van de Westfriese Tafel.
Mirjam Bus (tweede van links) samen met de overige bestuurders en initiatiefnemers van de Westfriese Tafel. © Duco de Vries

Tijd mee

De voorzitter van Stichting Westfriese Tafel erkent dat het initiatief de tijd meeheeft. 'Lokale producten zijn in. Mensen willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Daar sluit de Westfriese Tafel bij aan. De afgelopen zes jaar is er veel missiewerk verricht. We kunnen nu oogsten wat er toen is gezaaid.'

Zelf raakte Bus geïnspireerd door de Westfriese Tafel, toen ze nog werkte als manager Food & Agri bij de Rabobank. Die bank is ook sponsor van de stichting, net als de zeven West-Friese gemeenten, LTO Noord, Agriport A7 en Flynth. 'Daarnaast leveren de ondernemers zelf een flinke bijdrage. Uiteindelijk spelen zij de hoofdrol in dit concept.'

Overkoepelend label

De Westfriese Tafel moet volgens de voorzitter vooral een overkoepelend label zijn. 'We blijven het eigen ondernemerschap van de leden stimuleren. Ons doel is om krachten te bundelen en gezamenlijk een platform te bieden om lokale producten sterker te profileren. Dat blijkt in de praktijk voor veel individuele bedrijven lastig, hoe mooi hun artikelen ook zijn.'

Bus spreekt daarbij uit ervaring, aangezien haar man in Middenmeer een pluimveehouderij runt met een akkerbouwtak. 'In de agrarische sector zijn er bepaalde piekperioden in arbeid, waardoor de aandacht minder op de promotie is gericht. Dat is begrijpelijk. Met de Westfriese Tafel proberen we daar samen toch meer continuïteit in aan te brengen.'

Ook in de directe contacten met lokale supermarkten en toeleveranciers voor de horeca ligt daarin een uitdaging. 'We zien nog volop kansen. Hoe mooi zou het zijn om in winkels een eigen schap te hebben met producten van het gemeenschappelijke label? Zo zorgen we voor een herkenbaar product, waarbij de winkelier niet allerlei verschillende bestellingen hoeft te doen en facturen hoeft te verwerken.'

Zichtbaarheid

De bekendheid van de Westfriese Tafel is het laatste jaar sterk gegroeid, merkt de voorzitter. 'We worden steeds zichtbaarder en ook vaker zelf benaderd om op evenementen te verschijnen. Uiteraard doen we dat graag, als er tenminste ruimte is om de boodschap van lokale producten uit te dragen.'

Ook bieden zich spontaan agrarische ondernemers aan. 'Het mooie van deze streek is de grote diversiteit. Eigenlijk alle sectoren zijn hier terug te vinden. We richten ons vooral op ondernemers die al net iets meer doen dan de rest, die hun kop al boven het maaiveld uitsteken. En die bereid zijn om actief contact te leggen met de consument, hun verhaal te vertellen en daarvoor mensen te ontvangen.'

Professionalisering

Dit jaar werkt de stichting de toelatingsvoorwaarden verder uit. Dat past goed in verdere professionalisering, vindt Bus. 'We gaan voor kwalitatief hoogwaardige producten en leggen de lat hoog, omdat we weten dat we die standaard met onze leden kunnen hanteren.'

Grootte of marktomzet spelen daarbij een ondergeschikte rol. 'We willen ondernemers ook helpen om stappen te zetten en meer schakels in de keten erbij te betrekken. We zijn overtuigd dat er een kentering komt van anonieme naar meer herkenbare producten. De Westfriese Tafel wil daarin een voorloper zijn.'

Bakkums Boetje blij met stimulans voor lokale producten
Niels en Susan Bakkum van Bakkums Boetje in Heerhugowaard sloten zich dit jaar aan bij Stichting Westfriese Tafel. Als telers van groene asperges, diverse koolsoorten en aardappelen zijn ze steeds op zoek naar mogelijkheden om de Noord-Hollandse consument bekender te maken met hun producten. 'De Westfriese Tafel zet gericht het West-Friese product op de kaart,' stelt Susan Bakkum. 'De stichting was hier al eens om filmbeelden te maken. Het contact is gebleven en we hebben gekeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.' Bakkum ervaart de contacten met de andere leden als leerzaam. 'Ik vind het sowieso leuk om mee te denken over nieuwe concepten. In onze huiswinkel verkopen we al verschillende producten van lokale ondernemers. Sommige leden kenden we dus al. Uit dit soort contacten ontstaan weer nieuwe ideeën en samenwerkingsvormen', vertelt ze. Ook bij het samenstellen van cadeaupakketten komen de nieuwe contacten goed van pas. 'Er zijn talloze combinaties te maken met producten en diensten van andere ondernemers, waarbij iedereen zijn sterke punten inbrengt. Dat alles om de bekendheid van verse lokale groenten en andere artikelen nog beter te promoten. Zo dragen we bij aan korte ketens en dus aan duurzaamheid.' Op de Landbouwshow in Opmeer gebruikte Bakkums Boetje de tafel zelf al eens als podium. 'Zoiets trekt echt de aandacht. Die uitstraling is echt goed en positief, zeker in combinatie met catering en een proeverij. Op zo'n dag trekken we weer met andere ondernemers op. Dat vergroot toch de onderlinge saamhorigheid, want uiteindelijke streven we allemaal hetzelfde doel na: meer bekendheid voor het lokale product.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer