Onlineplatform Pommeron als etalage voor boeren

Nederland is een voorloper op het gebied van innovaties in de agrarische sector. Toch lukt het veel Nederlandse boeren niet om hun producten op een goede manier te verwaarden. Het werken in korte ketens kan helpen om onder aan de streep meer over te houden aan de verkoop van hun producten.

Onlineplatform+Pommeron+als+etalage+voor+boeren
© Gerben van den Broek

In de agrarische sector komen steeds meer initiatieven van de grond waarbij boeren en tuinders in de gelegenheid worden gesteld om kleinschalig hun producten op de markt te brengen. Het onlineplatform Pommeron van Ron Mulders uit Venray is een van die initiatieven. Dit platform wil boeren en tuinders helpen om zich beter te profileren en zelf aan de slag te gaan met de verkoop van hun producten.

'In ons land heerst nog te veel een cultuur van volume maken, meer voor minder. Veel partijen die bij boeren op het erf komen, hebben er baat bij dat die cultuur in stand blijft', stelt Mulders.

Onderscheidend product

'Maar voor boeren kan het interessanter zijn om een onderscheidend product te maken of om zelf hun producten te gaan verkopen. Kortere lijnen leiden bovendien tot versere producten, lagere kosten en betere communicatie.'

Kortere lijnen leiden tot versere producten en lagere kosten

Ron Mulders, initiatiefnemer Pommeron

De ondernemer groeide op in een agrarische omgeving. 'Mijn vader verdiende de kost als veevoederhandelaar. Zelf heb ik bedrijfskunde gestudeerd in Eindhoven. Ik ben dus een techneut en vind het mooi om te zien hoe mensen dingen creëren. De kwaliteit van gezond en vers eten is voor 98 procent afhankelijk van de boer', zegt hij.

Waardering

'De boer maakt dat het smaakt. Boeren die mooie producten maken, moeten de waardering krijgen die zij verdienen. Met Pommeron bieden wij hun die mogelijkheid, maar daar moeten zij wel wat voor doen. In het bestaande systeem is de boer min of meer een figurant. Wij willen hen prikkelen om hun eigen gezicht en geluid te laten zien en horen.'

Pommeron is een online 'versmarkt' waarop boeren en tuinders hun bedrijven en producten presenteren. Het platform biedt afnemers tevens de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen. 'We zijn in gesprek met boeren, maar ook met administratieve en logistieke dienstverleners. LIOF is een van de financiers van Pommeron. De komende maanden willen we pilots gaan houden met diverse partijen verder werken aan de technologische basis van het platform.'

ZLTO

Bart Kraaijvanger, projectleider agribusiness development bij ZLTO, is blij met de korteketenprojecten die worden ontplooid. 'Ook ZLTO is betrokken bij enkele van deze projecten. Korte ketens geven boeren de mogelijkheid om hun producten tegen een betere prijs te verkopen, omdat er minder schakels bij betrokken zijn', legt hij uit.

'Daarnaast biedt het kansen voor hen om onderscheidende, nieuwe producten te lanceren. Tegelijkertijd willen consumenten steeds vaker weten waar hun producten vandaan komen. Daarom gaan ze hun groenten en fruit rechtstreeks bij de boer kopen.'

Behoefte

Het feit dat er meerdere korte keten initiatieven worden opgestart, geeft volgens Kraaijvanger aan dat er sprake is van een behoefte. 'Maar we denken ook dat het moment daar is dat er meer samenwerking en afstemming zou moeten plaatsvinden om deze initiatieven naar een volgende fase te kunnen brengen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer