Akkerbouwer vraagt meer begrip van consument
Een van de speerpunten in het Actieplan Plantgezondheid van de Brancheorganisatie (BO) Akkerbouw is het inzichtelijk maken van de milieuprestaties. Uiteindelijk moet dat resulteren in een meerprijs voor akkerbouwproducten.
'Als akkerbouw zetten we behoorlijke stappen naar een duurzamere productieketen', vindt akkerbouwer Wout Lugtenburg. 'Maar het is de vraag of we dit op een juiste manier kenbaar maken naar buiten toe. Van onze ketenpartners ontvangen we wel volop waardering voor onze inspanningen, maar vooralsnog levert dat geen meerprijs op.'
Op het akkerbouwbedrijf van Wout en Anneke Lugtenburg in Geervliet op Voorne-Putten presenteerde BO Akkerbouw vorige week het Actieplan Plantgezondheid. Dit plan benoemt uitdagingen en speerpunten om te komen tot duurzame teeltsystemen met minder chemie, meer weerbaarheid en biodiversiteit, een gezonde bodem en klimaatbestendige gewassen.
Wiedeg
Lugtenburg vertelt dat hij constant bezig is met de verdere verduurzaming van zijn bedrijfsvoering. Vorig jaar investeerde hij in een grote wiedeg om op termijn minder afhankelijk te zijn van herbiciden. Verder probeert hij klimaatneutraal te werken en verkoopt hij een deel van zijn tarwe aan een veehouder in de buurt, van wie hij vervolgens de mest weer afneemt.
Dit actieplan is nodig omdat we zelf de regie willen houden over de wijzigingen aan onze productiemethoden
Anneke Lugtenburg is een van de drijvende krachten achter De Proefschuur, een initiatief om op Voorne-Putten lokaal geteelde producten, ook lokaal af te zetten.
Voorloper
Bij de presentatie van het Actieplan Plantgezondheid vertelde voorzitter Dirk de Lugt van BO Akkerbouw dat de Nederlandse akkerbouw voorloper wil blijven in duurzame teeltmethoden.
'Wij leveren een goede kwaliteit en daarmee een mooie bijdrage aan de voedselzekerheid. Dit actieplan is nodig omdat we zelf de regie willen houden over de wijzigingen aan onze productiemethoden. Daarbij moeten we wel de verbinding blijven zoeken met de samenleving.'
Agrarisch ondernemen is volgens De Lugt meer dan alleen bezig zijn met je eigen grond. Het bedrijf van Wout en Anneke Lugtenburg is daarvoor wat hem betreft een sprekend voorbeeld. 'Zij kijken verder en zoeken die verbinding. Uiteindelijk gaat het om de maatschappelijke waardering en de erkenning in de markt.'
Belangrijke rol retail
Voor het lijntje met de markt en uiteindelijk de consument speelt de retail een belangrijke rol, stelt De Lugt. Vanuit dat perspectief was directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gevraagd om het eerste exemplaar van het actieplan in ontvangst te nemen. Die was daartoe graag bereid.
'Dit plan is een mooi initiatief van een ambitieuze sector', verklaart Jansen. 'Als akkerbouwketen en retail moeten we samen de handschoen oppakken om voor akkerbouwproducten vanuit de gedachte van een betrokken keten meer begrip te creëren bij de consument. Bijvoorbeeld bij varkens, kippen en zuivel lukt dat al redelijk.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Iseki TM 3185 compacttractor
Gebruikt, P.O.A.
-
GA7301
Gebruikt, € 5.500
-
TS125A Plus
Gebruikt, € 32.500
-
Toro PROLINE H600
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %