'Imago bio-varkensvlees is goed, maar kan beter'
Het imago van de biologische varkenshouderij en de groei van de sector waren woensdag twee grote items tijdens het stakeholdersoverleg van de Vereniging van Biologische Varkenshouders (VBV). Voorzitter Jeroen Neimeijer licht toe.
Wat ziet de VBV als de belangrijkste bedreigingen?
'Het gaat goed in de markt waardoor het aantal biologische bedrijven met varkens groeit. Wat we willen voorkomen is wildgroei.
'Ander punt is het imago van onze sector. Dat is goed, maar dat moet het ook blijven en wij willen het beeld dat de samenleving heeft bij de biologische varkenshouderij graag verder uitbouwen.'
Het fairtrade-gedeelte, dat elke schakel het goed heeft, kan in de communicatie nog sterker naar voren worden gebracht.
Hoe voorkom je wildgroei?
'Het belangrijkst daarbij is dat iedere ketenpartner, stakeholder ervan doordrongen is welke kant we met elkaar op willen. Dat we allemaal hetzelfde voor ogen hebben. Vandaar ook jaarlijks de stakeholdersbijeenkomst.
'Wij zien dat onze stakeholders elkaar ook aanspreken op hun verantwoordelijkheid. En dat gaat echt niet met het mes op de keel; daar is onze sector veel te klein voor.'
Wat hebben jullie concreet voor ogen als het gaat om imago?
'Het beeld dat de consument van onze sector heeft is goed. Wij moeten doen wat de consument van ons verwacht dat we doen. SKAL-regelgeving is het minimumniveau, maar eigenlijk willen wij als sector boven dat niveau uitstijgen.'
Hoe dan?
'Onder andere door elkaar te helpen bij open dagen - de ene ondernemer ligt dat beter dan de ander - en met elkaar het kennisniveau dat de consument van onze sector heeft verdiepen. Onder andere door de voordelen van biologisch duidelijker te benoemen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bijdrage die biologisch levert aan de biodiversiteit en de hogere voedingswaarde van voedsel dat biologisch is geproduceerd.
'Het hele fairtrade-gedeelte van onze sector, dat elke schakel in de keten het goed heeft en dat er wordt gewerkt met respect voor elkaar, kan in de communicatie met onze klanten nog veel sterker naar voren worden gebracht.'
Heb je voor die boodschap niet juist je ketenpartners nodig?
'Het meest effectief is de communicatie van consument tot consument. Als wij het onze klanten goed vertellen, dragen zij dat verhaal weer verder uit. 'En ik denk dat je onderschat met hoeveel consumenten onze leden contact hebben via huisverkoop, open dagen en bijvoorbeeld fietsroutes waarin ze zijn opgenomen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson Tractor 3640 (WD) #46915
Gebruikt, € 56.580
-
Wifo KSK 250
2001, € 2.250
-
VALMET 502-2
Gebruikt, € 4.500
-
TS125A Plus
Gebruikt, € 32.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %