Duurzaam voedsel goed voor 10 procent marktaandeel
Consumenten kopen steeds meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Inmiddels heeft deze categorie levensmiddelen een marktaandeel van 10 procent, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel.
Voor het zevende jaar op rij is een forse toename te zien van de consumptie van duurzame producten. In 2016 hebben consumenten voor 3,8 miljard euro dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Dat is 26 procent meer dan het jaar daarvoor.
Het marktaandeel is in een jaar tijd gestegen van 8 procent naar 10 procent, waar dit in 2010 nog slechts 3,5 procent bedroeg. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016 die minister Henk Kamp van Economische Zaken dinsdag publiceerde.
In de supermarkten en bij gemakswinkels op vliegvelden, treinstations en tankstations was de groei het grootst, respectievelijk 36 en 42 procent. Dit komt mede doordat deze ondernemers meer duurzamere producten aanbieden, zodat hun klanten vaker voor een duurzaam alternatief kunnen kiezen. In de gehele professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering, zet de groei van de afgelopen jaren door met 14 procent in 2016.
Het aanbieden van een breder, meer duurzaam productassortiment is echt zinvol
Aanhoudende vraag
Volgens minister Kamp toon de 'forse en aanhoudende groei van de vraag naar duurzame producten' aan dat de markt voor duurzaam voedsel al lang geen nichemarkt meer is. 'We zien dan ook dat het aanbieden van een breder, meer duurzaam productassortiment - echt zinvol is. Niet alleen voor natuur en dierenwelzijn, maar ook zeker voor de ondernemer. Ik verwacht dat het bedrijfsleven de komende jaren verder op deze trend inspeelt en een nog ruimer aanbod van duurzaam voedsel op de markt brengt.'
Duurzame eieren zijn het meest gewild, met een marktaandeel van maar liefst 40 procent van alle verkochte eieren. Ook duurzamere vis wordt goed verkocht, met een marktaandeel van 30 procent van de alle aangeschafte vis. Duurzame koffie en thee hebben eveneens een marktaandeel van 30 procent. De meeste producten werden verkocht met het keurmerk Biologisch (30 procent), gevolgd door Beter Leven (28 procent) en UTZ Certified (21 procent).
Verdubbeling
De verkoop van dier- en milieuvriendelijk geproduceerd vlees en vleeswaren verdubbelde bijna in 2016. De verkopen stegen hier van 495 miljoen euro in 2015 naar 998 miljoen euro vorig jaar. In aardappelen, groenten en fruit steeg de duurzame omzet van 327 miljoen euro naar 401 miljoen euro. De omzet in de zuivelcategorie daalde licht van 361 miljoen euro naar 358 miljoen euro.
De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uitgevoerd door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, en is voor het eerst uitgebracht in 2011. In de monitor wordt uitgegaan van de omzet in de belangrijkste afzetkanalen van producten voorzien van een voor de consument herkenbaar keurmerk met onafhankelijke controle.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6155M CQeco FH
2019, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #27440
Gebruikt, € 3.289
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (NT) #163810
Gebruikt, P.O.A.
-
T6.180 DC StageV
Gebruikt, € 144.900
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %