Teler ontwikkelt drijvend teeltsysteem voor sla
TopKrop in Schipluiden teelt jaarrond sla- en bladgroenten in de grond. Slateler Chris Noordam heeft een drijvend teelsysteem ontwikkeld waarop allerlei blad- en koolgewassen van klein tot groot en zelfs kruiden op water zijn te telen.
Chris Noordam uit Schipluiden teelt op 3 hectare verschillende slasoorten, zoals kropsla (botersla), romaine (bindsla), frisée, Salanova (eikenblad, botersla), maar ook paksoi en Chinese kool voor de retail, groothandel, agf-specialisten en streekwinkels in de regio.
De producten gaan in de regio onder andere naar Boeregoed (streekproducten) in 's-Gravenzande, De Vitaminetuin (groentespeciaalzaak) in De lier, Lokaal Westland (onlineshop voor kratjes met streekproducten) in Kwintsheul, Farm-I-See (streekproducten) en het Raadhuis (lunchroom), beide in Schipluiden, en Huis van de Smaak (verse supermarkt) in Delfgauw. 'We leveren per stuk, doos, pallet en trailer, omdat we daar allemaal klanten voor hebben. We verkopen ons product eerst, gaan het dan oogsten en verpakken het klantspecifiek', vertelt Noordam.
Uitdaging
Volgens de slateler is er een markt voor verschillende bladgewassen, Aziatische koolsoorten en kruiden. Zijn uitdaging is om zoveel mogelijk van deze gewassen gelijktijdig in dezelfde kas met hetzelfde klimaat te telen. 'Dat is bijna niet te doen vanwege de verschillende klimaatzones. Daarvoor moeten we eigenlijk het bedrijf opnieuw inrichten.'
Als de belangstelling is gewekt, maken de vorm en de kleur van onze sla niet meer uit
De ondernemer is het meer gaan zoeken in een teeltsysteem los van de grond. Hij heeft in vijftien jaar tijd een hydroteeltsysteem met drijvende panelen ontwikkeld. In een demokas is het systeem in de praktijk te zien en worden gewassen meerdere malen uitgeprobeerd. 'Bij de teelt op water moet er wel meer marge zijn voor de teler, omdat hij door de investeringen die ermee zijn gemoeid, niet tegen de reguliere kostprijs kan leveren. Bij een hoge kwaliteit hoort een hoge prijs, maar die wordt niet altijd betaald.'
Kropsla
Kropsla is volgens Noordam een kwetsbaar gewas, dat buiten moeilijk jaarrond is te telen. 'In Nederland zijn we sterk in de kropslateelt onder glas. Nu hebben wij voor de hydroteelt een infrastructuur van zaaien tot oogstlijn ontwikkeld.'
Vrijwel elke dag krijgt de teler internationaal bezoek uit alle delen van de wereld die Dry Hydroponics in de demokas komen bekijken. 'We verkopen het hydroteeltsysteem met alles erop en eraan. Het hoeft niet over de top geautomatiseerd te zijn, zodat het 'lekker' tuinbouwproof blijft. Alles draait om de groei van een vers kwaliteitsproduct. Automatisering is bijzaak.'
Beurzen
Jaarlijks staat Noordam op verschillende beurzen, zoals Fruit Logistica in Berlijn, GreenTech in Amsterdam en HortiContact in Gorinchem, maar ook op een Italiaanse beurs en open dagen van de zaadveredelaar. Doordat hij ook actief teler is, maakt hij vaak cross-overs met zijn innovatieve teeltmethode en de daarvan afkomstige producten.
In maart heeft Noordam samen met vier andere bedrijven een week in een pop-upwinkel in de Markthal in Rotterdam gestaan. Dit was een initiatief van Foodcluster Rotterdam, onderdeel van gemeente Rotterdam, die samenwerkt met voedselondernemers om voedsel uit de regio meer in Rotterdamse en omstreken af te zetten.
Versbeleving
De ondernemer richtte zelf een deel van de pop-upwinkel in met zijn teeltsysteem op water en plantte daar verschillende slatypen op om deze groeiend te laten zien. 'We hebben het neergezet als een versbeleving. De meeste bezoekers aan de Markthal zijn toeristen en dagjesmensen, waarvoor we met verse slaproducten 'leuk entertainment' moeten maken.'
Noordam wilde ook de glastuinbouw promoten bij zowel Rotterdammers als toeristen. Iedere dag van die week heeft hij er met meerdere motieven zelf gestaan. De slateler wilde TopKrop bekender maken in de regio en bekijken of er mogelijkheden liggen om het merk verder uit te bouwen. Bovendien heeft hij consumenten geïnformeerd over de manier van telen. Hij houdt van korte ketens, omdat dat een betere kwaliteit in de winkels oplevert.
Lust voor oog
'Het verhaal dat we vertellen, moet kloppen met het plaatje dat de bezoeker ziet. Het blijft een levend en groeiend product, al is het op industriële wijze geteeld. Het gaat erom de 'lust voor het oog' op te wekken, want een consument beslist met zijn ogen. Als de belangstelling is gewekt, maken de vorm en de kleur, bijvoorbeeld hardrood of gestreept, van onze sla niet meer uit.'
In de Markthal is een sooort moestuincultuur te proeven, meent Noordam. 'Een deel van de consumenten wil de groentes het liefst zelf telen, oftewel homegrown. We krijgen zelfs vragen om een heel teeltsysteem met zaadjes en al te leveren, zowel in een villawijk als tienhoog-achter.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5S.125 Dyna-4 Efficient
Nieuw, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #27440
Gebruikt, € 3.289
-
Farmtrac Tractor, compact Overig (HG) #39432
Gebruikt, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (LH) #25121
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Programmaleider Landbouw (stikstof en water) 32 uur
Natuur & Milieu - Utrecht
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Weer
-
Vrijdag6° / 4°10 %
-
Zaterdag4° / 2°10 %
-
Zondag8° / 4°10 %