Luuk van Duijn start op auberginekwekerij van oom
Luuk van Duijn (21) werkt als teeltman op de auberginekwekerij van zijn familie in Steenbergen. 'Misschien klinkt het raar dat ik niet bij mijn vader op de locatie werk, maar bij mijn oom in Steenbergen. Toch heb ik er bewust voor gekozen om dit nog niet te doen. Dat kan altijd nog.'
Waarom werk je wel in het familiebedrijf, maar niet op het bedrijf van je vader?
'Gebroeders van Duijn is een familiebedrijf van drie broers. Mijn vader en ooms vormen de directie en hebben allemaal hun focus op een van de locaties, Steenbergen, Oosterland en Westdorpe.
'Misschien klinkt het raar dat ik niet bij mijn vader op de locatie werk, maar hier bij mijn oom in Steenbergen. Toch heb ik er bewust voor gekozen om dit nog niet te doen. Dat kan altijd nog. Ik wil uiteindelijk wel het familiebedrijf in, maar ik zie mezelf, nu ik nog thuis woon, niet ook nog fulltime met mijn vader samenwerken.'
Hoe ben je hier dan terechtgekomen?
'Na mijn afstuderen aan de HAS in 2016 wilde ik graag teeltman worden bij een glasgroentebedrijf. Toevallig kwam er een vacature vrij op de locatie in Steenbergen en daar heb ik op gesolliciteerd. We hebben twee sollicitatiegesprekken gehad zonder mijn vader.
'Aangezien we in totaal met zo'n 35 vaste medewerkers werken, vond ik het belangrijk dat ik voor de functie werd gekozen omdat ik geschikt was, niet omdat ik 'het zoontje of neefje van' was. Zo wil ik niet werken.'
Welk doel heb je voor ogen?
'Toen ik hier na mijn studie aan de slag kon gaan, nam ik de teelt over van mijn oom. Op 6 en 7 december hebben we nieuwe planten neergezet. De resultaten die nu we nu boeken, zijn ook echt mijn verdiensten en natuurlijk kan dat niet zonder ons team.
'Begin 2017 hebben mijn oom en ik een plan gemaakt met mijn doelstellingen. Aan het eind van dit jaar wil ik minimaal 2 procent aan kilo's per vierkante meter meer geproduceerd hebben dan vorig jaar. Dit is misschien ambitieus voor een eerste jaar, maar ik leg de lat graag hoog.'
Jullie zitten in de telersvereniging Purple Pride.
'Ik zal eerst wat cijfers geven voor een beeld van onze sector. Nederland telt zo'n 100 hectare aan aubergineteelt. Met onze telersvereniging Purple Pride teelt onze familie samen met de bedrijven Greenbrothers en Auberginekwekerij De Jong 40 hectare aubergines.
'De markt van Purple Pride bevindt zich maar voor 10 procent in Nederland, waarvan een groot deel te vinden is in de schappen van Albert Heijn. De rest van de productie is voor export naar Scandinavië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.'
Wat is de meerwaarde van de telersvereniging?
'Door de samenwerking van verschillende kwekerijen zijn we een aantrekkelijke handelspartner. Wanneer de productie of kwaliteit op de ene locatie tegenvalt, kunnen we schakelen met de andere locaties. Dat maakt ons minder kwetsbaar.'
De markt in Nederland is voor jullie nog maar klein. Waarom geef je deze toch veel aandacht?
'We willen ook in Nederland het product promoten. In de toekomst denk ik dat het directe contact met de klant steeds belangrijker wordt. De promotie doen we onder andere door de campagne 'Ik ben ook lekker op de barbecue' met de landelijke auberginecommissie. Aubergines zijn vezelrijk en caloriearm, ze bevatten veel antioxidanten, zijn veelzijdig en ongelofelijk lekker.
'Ik vind het belangrijk om op sociale media actief te zijn. Zo leren mensen ons en ons bedrijf kennen en kunnen ze vragen stellen. Op berichten over gewasbescherming reageer ik bewust niet. We komen veel verder met proactieve communicatie dan met reactieve communicatie.'
Stel dat je het bedrijf zou mogen verplaatsen, wat zou je dan doen?
'Wellicht zijn er in de toekomst mogelijkheden op een andere locatie met meer grond. Dan zouden we daar een extra locatie kunnen starten of de locatie van Steenbergen verplaatsen. We kunnen hier namelijk niet meer uitbreiden.
'Als ik het bedrijf echt zou moeten verplaatsen, dan zou ik in de Amerikaanse staat New York een bedrijf willen runnen. In Nederland noemen we iets lokaal voedsel als het binnen een straal van ongeveer 30 kilometer wordt geproduceerd. Als ik zou produceren in New York, dan zou ik voor de hele staat kunnen telen met het label 'local for local'. Dat zou een enorme kans zijn.'
Hoe zie je je toekomst?
'In ons bedrijf hebben we vijf kernwaarden: ontwikkeling, betrokkenheid, samenwerking, daadkracht en flexibiliteit. Wanneer ik meer te zeggen krijg in het bedrijf, dan gaat samenwerking zwaarder wegen en zou ik promotie toevoegen. Alle werknemers moeten uitstralen dat ze onderdeel zijn van de familie en het bedrijf.
'Ik kijk ernaar uit om straks ondernemer in het familiebedrijf te worden. Ik wil niet zozeer directeur zijn, maar voornamelijk het ondernemerschap spreekt me aan. Ik wil het bedrijf optimaliseren, uitbreiden en innoveren. Denk hierbij aan nog energiezuiniger telen, gas besparen, productie vergroten, betere klimaatomstandigheden en betere waterzuivering.
'We zijn continu op zoek naar innovaties om met wet- en regelgeving voor bijvoorbeeld waterlozing om te gaan en om slimmer te kunnen ondernemen. Als je niet blijft innoveren, dan besta je over twintig jaar niet meer als bedrijf.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Withag weidesleep 6 mtr hydro
Gebruikt, P.O.A.
-
Weidesleep 5 mtr.
Gebruikt, P.O.A.
-
Kubota M7131
Gebruikt, P.O.A.
-
Honda HF2417HB
2014, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Programmaleider Landbouw (stikstof en water) 32 uur
Natuur & Milieu - Utrecht
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Weer
-
Vrijdag6° / 4°10 %
-
Zaterdag4° / 2°10 %
-
Zondag8° / 4°10 %