Verre export vaste mest ligt stil
De export van vaste bewerkte mest over grote afstanden ervaart ernstige hinder en ligt bij een een aantal exporteurs zelfs stil. Dat komt doordat transporteurs een AGR-gps-systeem moeten hebben. Voor veel exporteurs is dit te duur.
Sinds 1 januari 2017 moeten alle vervoermiddelen die vaste bewerkte mest exporteren, van een AGR-gps-systeem zijn voorzien. Met dit systeem zijn transporten te volgen en daarmee te controleren.
Sinds begin deze maand zijn er controles op de aanwezigheid van deze apparatuur, die ongeveer 10.000 euro kost. Voor bedrijven die regelmatig mest exporteren, kan deze investering misschien uit, maar voor transporten over grote afstanden wordt dit lastiger. Die gaan vaak weg als retourvracht met Oost-Europese transporteurs. Momenteel ligt de mestexport naar verre bestemmingen als Polen en Hongarije nagenoeg stil.
Alternatief
Extra zuur is dat er vanuit de sector een goedkoper alternatief is: e-CMR. Deze elektronische vrachtbrief moet nog worden getest voor goedkeuring. Tot die tijd wordt er gehandhaafd op de aanwezigheid van AGR-gps.
Directeur Jan Scherff van Mestverwerking Fryslân is woest over deze stap. 'Je kunt de mest minder ver kwijt. Dat betekent ook dat we minder mest kunnen verwerken. Op deze manier wordt mestverwerkers de nek omgedraaid, ook omdat deze beperking niet geldt voor bijvoorbeeld Belgische mestverwerkers.'
300 kilometer
Voor Mestverwerking Fryslân betekent dit dat alle mest in een straal van 300 kilometer rond het bedrijf in Wâlterswâld moet worden afgezet. Tot voor kort zat het bedrijf op een verwerking van 140.000 ton mest, met een vergunning van nog veel meer. Scherff denkt dat het bedrijf de verwerking moet terugdraaien naar 60.000 ton.
Een extra belemmering is de aangepaste stikstof- en fosfaatwet in Duitsland, waarmee de bemesting per hectare omlaag moet. Dit bemoeilijkt de afzet.
Half jaar
Scherff hoopt dat het E-CMR-systeem over een half jaar alsnog wordt goedgekeurd. Dan ligt er al veel mest op het land.
Harry Kager, specialist Bodem en Water bij LTO, ziet dat een aantal mestverwerkers heeft geïnvesteerd in AGR-gps en hiermee kan werken. 'Toch is e-CMR een interessant systeem voor de export naar verre landen. Als LTO willen we graag helpen bij een oplossing. Hiervoor zijn een goed plan, een goede pilot en voldoende draagkracht, ook vanuit de transportsector, nodig.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Simplicity - Conquest 52" 2 Tuintractor
2018, € 2.950
-
Lely Splendimo 360M (1000rpm)
2018, P.O.A.
-
John Deere Tractor 5085M (WD) #63089
Gebruikt, P.O.A.
-
Weidesleep 5 mtr.
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Programmaleider Landbouw (stikstof en water) 32 uur
Natuur & Milieu - Utrecht
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Weer
-
Vrijdag6° / 4°10 %
-
Zaterdag4° / 2°10 %
-
Zondag8° / 4°10 %