Streekboer ruikt kansen na verkoop van gele bloemkolen

De Streekboer gaat verder met de verkoop van agrarische producten met 'een vlekje' om voedselverspilling te verminderen. Zaterdag draaide ze in Leeuwarden een succesvolle proef met de verkoop van gele bloemkolen van biologische vollegrondsgroenteteler Reinder de Jong uit het Noordwest-Friese Pietersbierum.

Streekboer+ruikt+kansen+na+verkoop+van+gele+bloemkolen
© Tienke Wouda

De Jong bood de bloemkolen die door de zon wat geel waren geworden aan De Streekboer aan. De Streekboer houdt zich sinds enkele jaren bezig met de verkoop van agrarische producten van zo'n vijftig boeren in Noord-Nederland. Hij zou het land anders frezen. 'Inkopers van supermarkten willen alleen maar hagelwitte bloemkolen. Door de harde wind was er wat blad af. Vanwege de lichtintensiteit zijn de bloemkolen daarom wat gelig geworden. Er mankeert helemaal niets aan die kolen. Onder de kostprijs leveren vertik ik. De supermarkten stellen steeds meer eisen, deze worden belachelijk hoog. Vorig jaar kon ik nog 88 procent van de gemiddeld 10 hectare bloemkool afzetten, dit jaar ligt dat rond de 60 procent.'

Wortelen en uien

De Streekboer, die zich sinds enkele jaren bezighoudt met de verkoop van producten van zo'n vijftig boeren in Noord-Nederland, is verrast door alle aandacht. 'We hebben zo'n 400 bloemkolen direct verkocht. Maar nog steeds bellen er restaurants die de bloemkolen willen afnemen. Vandaag nog bestelde een horecagelegenheid 3.000 kolen.

Bovendien maken wij er in samenwerking met de Kleinste Soepfabriek soep die we gaan verkopen. Deze keer zijn het kolen, maar er moet structureel aandacht komen voor voedselverspilling. Boeren bellen ons al op dat zij op deze manier graag hun wortelen en uien willen verkopen. Dit past bij ons. Wij komen op voor een eerlijke prijs voor boeren', stelt Sandra Ronde van de Streekboer

Over de prijs van de kolen moet De Streekboer met De Jong nog onderhandelen, maar waar het de teler vooral om te doen was om een statement te maken richting consument.

Laarzen

De vollegrondsgroenteteler geeft toe dat het denkpatroon van de Nederlandse consument door deze actie niet verandert. 'De Nederlanders willen het beste eten hebben. Wij blijven ook topkwaliteit leveren, en willen aan de vraag vanuit de markt blijven voldoen. Maar het is wel goed dat er meer aandacht voor het weggooien van voedsel komt. Ik roep daarom inkopers van supermarktketens aan uit het kantoor te komen, de laarzen aan te trekken en het veld in te gaan. De groenten groeien niet in de fabriek, dat staat buiten.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 2°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 6°
    5 %
Meer weer