'Boerderijeducatie helpt kiezen'
Boerderijeducatie in De Kijker wil de komende jaren 12.000 kinderen naar boerderijen in Utrecht trekken. Voor het eerst doen ook groep 7 en 8 mee. Het Natuur- en milieueducatie samenwerkingsverband BuitenWijs ontwikkelde hiervoor lesmateriaal. Kees van Wegen van BuitenWijs reageert op drie stellingen.
Kinderen uit groep 7 en 8 willen meer dan alleen kalfjes aaien. Dat vergt heel andere competenties van de boer.
'Dat klopt. Waar boeren voor jongere kinderen in eenvoudige taal over hun vak vertellen, moeten ze leerlingen uit de hoogste groepen uitleggen waarom ze dingen zo doen en niet anders. Zij stellen kritische vragen, ze willen meer weten dan het hoe en het wat. Daarom is 'Check je melkpak' ontwikkeld voor de groepen 7 en 8.
'Via dit lesmateriaal gaan de kinderen aan de slag met meningen en feiten die op een melkpak staan. Uiteindelijke doel is dat kinderen hun mening kunnen vormen en verwoorden over diverse aspecten van de melkveehouderij zoals veevoer, mestkringloop, huisvesting, melkproductie, leven als boer, van kalfje tot koe, gezondheid en natuur. Uiteindelijk maken de kinderen hun eigen melkpak.
'Van boeren wordt verwacht dat ze vooral kunnen luisteren, antwoorden geven en in gesprek gaan met de kinderen. De educatieboeren hebben hierover instructie en een draaiboek gekregen.'
Boerderijeducatie is vooral leuk, maar de kinderen gaan niet bewuster hun voedsel kopen als ze volwassen zijn.
'Dat is een moeilijke. Want een consument kiest altijd vanuit de eigen situatie. Een kind dat als volwassene in de bijstand komt, maakt andere keuzes dan iemand die geld genoeg heeft. Bovendien is het kopen van bijvoorbeeld melk ook trendgevoelig.
Uit onderzoek blijkt wel dat wanneer kinderen in de natuur onvergetelijke ervaringen meemaken, dat later in hun leven positief meespeelt bij het maken van bewustere keuzes.'
Boerderijeducatie is dweilen met de kraan open zolang de agrarische sector negatief in het nieuws blijft komen.
'Educatie kan niet de negatieve beeldvorming van de agrarische sector wegnemen. Dat is ook niet de insteek van educatie. Het doel is vooral dat kinderen zich ergens bewust van worden en kritisch omgaan met de informatie die ze krijgen.
'Wanneer er een positief of een negatief bericht over de boerderij in de media verschijnt, hopen wij dat de kinderen zich achter de oren krabben en denken: klopt dat wel? We hopen dat Check je melkpak hen ertoe aanzet dat ze bepaalde zaken gaan checken.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2015, P.O.A.
-
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF 8702T
Gebruikt, P.O.A.
-
Honda HF2417HB
2014, P.O.A.
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Drachten
Akkerbouw medewerker in Creil
AB Vakwerk Groep B.V. - Creil, Noordoostpolder
Allround medewerker akkerbouwbedrijf (meerdere kandidaten)
AB Vakwerk Groep B.V. - Wieringerwerf (Hollands Kroon)
Weer
-
Zondag13° / 6°20 %
-
Maandag10° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 6°90 %